iStock-1147010293 (1).jpg Wel of geen verpakking? Dat is de vraag. Volgens de onderzoekers kan een bewuste keuze in de winkel al een groot verschil maken.

Onderzoek

RIVM: Te weinig verpakkingen van gerecycled materiaal

BILTHOVEN – Nederland gaat de doelstelling om in 2050 geen verpakkingen meer te maken van nieuwe grondstoffen, niet halen. Dat kan alleen als er nieuw beleid wordt gemaakt en als er een gedragsverandering komt bij consumenten en de verpakkingsindustrie. Dat meldt het RIVM, dat samen met de Universiteit Utrecht, Rijkswaterstaat en TNO onderzoek heeft gedaan.

Gerard van Oosbree |

Op dit moment is nog maar 7 procent van de plastic verpakkingen in ons land gemaakt van gerecycled materiaal. De meeste verpakkingen worden dus nog steeds gemaakt van nieuwe fossiele grondstoffen. Er worden ook nog steeds meer producten in plastic verpakt en dat draagt bij aan klimaatverandering, vervuiling en de afname van biodiversiteit. TNO heeft onderzocht dat als we nu niets doen, de vraag naar plastic verpakkingen met maar liefst 17 procent stijgt.

Maatregelen nodig
Uit het onderzoek komt naar voren dar er duidelijke doelstellingen en richtlijnen moeten komen om sneller tot een circulaire economie te komen. Nu gaat de aandacht vooral uit naar recycling, maar de overheid moet ook maatregelen nemen om vermindering en hergebruik van plastic verpakkingen te stimuleren. Van bedrijven moet worden gevraagd om onnodige verpakkingen te vermijden of te hergebruiken. Ook moet een groter deel van het plastic verpakkingsafval gebruikt worden voor nieuwe verpakkingen.
Fabrikanten zouden producten ook meer in concentraatvorm kunnen aanbieden, dus zonder water en lucht en alternatieven voor plastic ontwikkelen. Consumenten kunnen vaker bewust kiezen voor producten zonder of met minder plastic verpakkingsmateriaal. Een verpakking zou ook vaker gebruikt kunnen worden. Een bewuste keuze in de winkel kan al een groot verschil maken, zo stellen de onderzoekers.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.