Foto 1 (1).jpg De H2-truck van Rewe: een Hyundai Xcient Fuel Cell.

Rewe zet eerste stap in CO2-vrij wagenpark

KEULEN – Onlangs nam de Duitse supermarktketen Rewe haar eerste waterstofvrachtwagen in gebruik. Hiermee zet de Rewe Group de eerste stap in de richting van een emissievrij wagenpark. Volgens de verwachtingen van het bedrijf kan het gebruik van de nieuwe waterstoftruck ongeveer 58.000 kg CO2 per jaar besparen in vergelijking met een conventionele dieselvrachtwagen.

Yentl Bocxe Strik |

De Rewe Group heeft zichzelf als doel gesteld om in 2040 op bedrijfsniveau klimaatneutraal te zijn. De H2-vrachtwagen is een grote stap in de realisatie van deze doelstelling. De waterstofvrachtwagen, een Hyundai Xcient Fuel Cell, biedt plaats aan 18 europallets, heeft een actieradius van 400 km en een toegestaan totaalgewicht van 27 ton. De tank van de waterstoftruck kan worden gevuld met groen geproduceerd waterstof op de nabijgelegen H2-tankstations. In de tank is ruimte voor 32 kg waterstof en het neemt ongeveer 11 minuten in beslag om deze te vullen. Het verbruik van de vrachtwagen ligt rond de 8 kg waterstof per 100 km.

Toekomstgericht
Eric Berendonk, technisch manager bij Rewe Logistics Region West, spreekt zijn enthousiasme uit over de ontwikkeling. “We kijken uit naar het nieuwe voertuig en zijn erg trots dat we met onze ervaring kunnen bijdragen aan het hele Rewe Group-project”, aldus Berendonk. “Dit is een nieuwe stap in ons toekomstgerichte bedrijfsbeleid.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.