Refresco verwacht lagere volumes

ROTTERDAM - Sap- en frisdrankbottelaar Refresco denkt dat de volumes dit jaar lager zullen zijn dan de doelstellingen voor de middellange termijn. Die waarschuwing gaf het bedrijf donderdag bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers. De fabrikant maakte ook bekend nog altijd op overnamepad te zijn in Amerika.

Joost Agterhoek |

De ongunstige weersomstandigheden in heel Europa en aanhoudende druk op de privatelabelmarkt maken het volgens topman Hans Roelofs moeilijk om de volumes te laten groeien en de marges op een "duurzaam niveau" te houden. Roelofs merkte daarbij op dat het derde kwartaal een zwak begin had door onder meer het slechte zomerweer.

Uitdagend
In combinatie met de omstandigheden in de privatelabelsector had dat een negatief effect op de volumes van Refresco in juli, aldus Roelofs. Refresco hanteert een doel van een autonome volumegroei van tot circa 5 procent ('low to mid-singe digit') voor de middellange termijn. Roelofs merkte op dat er in het tweede kwartaal wel een "aardige stap" werd gemaakt ten opzichte van het eerste kwartaal. "Maar het derde kwartaal begint zwak, juli was vorig jaar een heel sterke maand". De topman denkt dat het "uitdagend" zal zijn om de volumes over het hele jaar op een vlak niveau te krijgen. Het is volgens hem echter te vroeg om al van een krimp in het volume uit te gaan.

Nettowinst
Refresco behaalde in het tweede kwartaal een groepsvolume van iets meer dan 1,7 miljard liter. Dat was 1,9 procent meer dan een jaar eerder. De bruto winstmarge per liter was 0,14 euro. De aangepaste nettowinst groeide van 28 miljoen euro naar 30,3 miljoen euro. Het aangepast bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op 68,3 miljoen euro.

Overname
Het bedrijf nam eind juli zijn Amerikaanse branchegenoot Whitlock Packaging over. Met die deal, die naar verwachting in september wordt afgerond, slaat Refresco zijn vleugels uit naar Noord-Amerika. De koopprijs bedraagt 129 miljoen dollar. Op termijn moet daar een tweede of derde bedrijf aan toegevoegd worden om "kritische massa" te krijgen, volgens Roelofs. Refresco is daarvoor overigens al met partijen in gesprek. Concreter wilde Roelofs daar echter niet over worden. Wel gaf hij aan dat Refresco zo'n 100 miljoen euro in kas heeft. "Middelgrote deals kunnen we wel aan", zei hij.

Bron: ANP/Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

refresco_gerber_production_orange_juice_carton-a900x525.jpg