DEN HAAG - A-merk artikelen in de supermarkt zijn het afgelopen jaar weer verder in prijs gestegen, gemiddeld met 8%. Na twee jaar van prijsstijgingen werden eind 2023 de budget- en huismerken even iets goedkoper, maar dit heeft niet doorgezet. De prijzen van budget- en huismerken bleven gelijk.
Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond bij de dertien grootste supermarktketens van Nederland, ketens die meer dan vijftig filialen of bezorggemeenten hebben en een marktaandeel van minimaal 1%.
Het prijsverschil is toegenomen
Sinds 2020 zijn de prijzen van A-merken met 42% omhoog gegaan, die van budget- en huismerken met 30%. Budget- en huismerkproducten zijn nu gemiddeld 54% goedkoper dan A-merken. De grootste prijsverschillen tussen A-merken en budget-/huismerken zijn te vinden bij huishoudelijke en drogisterijartikelen. Bij all-in-one vaatwastabletten bijvoorbeeld, kan het prijsverschil tussen A-merk en huismerk oplopen tot 82%.
Huismerk vervangt budgetmerk
Echte budgetmerken, producten die supermarkten als het goedkoopste alternatief voor A-merken presenteren, verdwijnen langzaamaan uit de supermarkt, aldus de Consumentenbond. In meer dan negen van de tien gevallen kom je op het huismerk uit als je de goedkoopste optie kiest. Budgetmerken worden steeds vaker vervangen door het huismerk, omdat deze er vaak goedkoop uitzien. Huismerken hebben een beter imago.
Koploper budgetboodschappen
De Consumentenbond vergeleek ook de prijzen van 120 budgetboodschappen. Aldi blijkt het afgelopen jaar een flinke inhaalslag te hebben gemaakt en is samen met Dirk de goedkoopste supermarkt voor budgetboodschappen. Lidl en Vomar volgen op korte afstand. Poiesz is de duurste (24% duurder dan gemiddeld) voor budgetboodschappen, gevolgd door Spar (15% duurder dan gemiddeld). Aanbiedingen werden niet meegenomen in de prijspeiling.
Bron: Levensmiddelenkrant