gvo-240528-035.jpg Het Nederlandse paviljoen op de beurs. Foto's: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant

Achtergrond

PLMA 2024: druk en succesvol

AMSTERDAM – Op 28 en 29 mei vond in de Amsterdamse Rai PLMA’s International World of Private Label handelsbeurs plaats. Alle hallen van het beursgebouw waren gevuld met fabrikanten van over de hele wereld. Het plein voor de Rai werd opgeslokt door een grote tent om ruimte te hebben voor alle exposanten, tien procent meer dan bij de vorige editie.

Gerard van Oosbree |

Druk. Dat is de eerste indruk die Levensmiddelenkrant kreeg bij het bezoek op dinsdagmiddag. Parkeren in Amsterdam Zuidoost naast de Johan Cruyff Arena, de pendelbus en naar binnen om aan te sluiten in de drukke gangpaden. En dat het druk was blijkt wel uit de cijfers die PLMA bekend heeft gemaakt. Meer dan 17.000 bezoekers uit meer dan 125 landen over de twee dagen. Een zeer goed opkomst voor de meer dan drieduizend bedrijven uit 73 landen die een stand hadden op de beurs. De beurs maakte een scheiding tussen food en non-food over een oppervlakte van 43.500 M2 beursvloer.

Idea Supermarket
Een mooi centraal punt van de beurs was de Idea Supermarket. Hier werden innovatieve nieuwe producten en trends getoond van retailers en fabrikanten uit de hele wereld. “Dit is de place to be om innovatie te spotten", aldus Peggy Davies, voorzitter van PLMA. “Retailers weten dat het winkelend publiek het allerbeste wil op het gebied van kwaliteit, innovatie en prestaties. De exposanten op PLMA's jaarlijkse World of Private Label Trade Show bieden producten en verpakkingen om de productontwikkelingsplannen van retailers te ondersteunen.”

gvo-240528-009.jpg De Idea Supermarkt op een centrale plek in de Rai.

Diverse landen hadden hun fabrikanten zo veel mogelijk bij elkaar gehouden om zo grote landenpaviljoens te krijgen. Het Nederlandse paviljoen viel wel op door het oranje, maar jammer genoeg waren er maar ongeveer een dozijn bedrijven die onder het oranje hun waar aanprezen. Een ervan was Milan Dontje, die een paar jaar geleden het kauwgommerk BenBits een nieuw leven gaf en zich nu introduceert als het eerste plasticvrije en natuurvriendelijke kauwgom. Hij is naarstig op zoek naar retailers die de kauwgom in hun assortiment willen opnemen. En dat is best wel lastig, laat Dontje doorschemeren. Retailers zijn op zoek naar iets anders dan wat de grote fabrikanten leveren en daar werkt hij nu hard aan.

gvo-240528-041-Verbeterd-NR.jpg Milan Dontje is op zoek naar nieuwe retailers voor zijn suiker- en plasticvrije kauwgom.

Proeven
Ook Catharinus Wierda van kaasmaker De Fryske, die ver weg van het Nederlandse paviljoen staat, probeert vol overtuiging zijn waar te verkopen. Ook hij heeft ‘last’ van de grote merken in zijn branche. Maar hij laat weten dat binnenkort zijn kaas in een grote supermarktketen te koop zal zijn. Het ontwerp voor de nieuwe verpakking is al klaar, maar nog niet in productie, vertelt hij aan Levensmiddelenkrant. Iedereen met wie hij in gesprek komt, moet natuurlijk proeven van de kaas van De Fryske. “Begin wel bij de jonge kaas en dan naar de oudere varianten”, wordt er uitgelegd. “Als je met de oude kaas begint proef je verder niets meer, zo smaakvol is die”, is de reden.

gvo-240528-027.jpg Proeven is de beste verkooptechniek voor Catharinus Wierda van De Fryske.

Het bezoek aan de beurs was een ware belevenis aan geuren en indrukken. Met zo een grote variatie aan producten was het vrijwel onmogelijk om alles te zien, te proeven en te beleven. Door de drukte was het ook lastig om tijd te claimen bij fabrikanten om een praatje te maken. De hele beurs stond in het teken van kennismaken, leads genereren en deals sluiten. Volgend jaar is de beurs weer in de Rai op 20 en 21 mei.

Bron: Levensmiddelenkrant