KEULEN – De Duitse supermarktketen Penny experimenteert aankomende week met zogenoemde ‘ware prijzen’. In de prijs van negen producten worden de kosten voor milieu meegerekend in de verkoopprijs. Het verschil tussen de normale verkoopprijs en de tijdelijke ‘ware prijs’ wordt gedoneerd aan een gemeenschappelijk project om zuivelboerderijen willen verduurzamen.
De ‘ware prijs’ voor de negen eigenmerk-producten is berekend door wetenschappers van de Technische Hogeschool Neurenberg en Universiteit Greifswald. Daarbij is gekeken naar de impact van de productie op de bodem, klimaat, waterverbruik en gezondheid. Voor biologische producten uit de test komen de bijkomstige milieukosten op gemiddeld € 1,15 per product, voor conventionele producten is dat € 1,57 en voor het vegan product is het 14 cent.
Hoge voedselprijzen
“We zien dat veel van onze klanten last hebben van de aanhoudend hoge voedselprijzen. Desalniettemin moeten we de ongemakkelijke boodschap onder ogen zien dat de prijzen van ons voedsel, die in de toeleveringsketen worden gemaakt, niet de milieukosten weerspiegelen. Met de landelijke campagne over de werkelijke kosten willen we daar bewustwording voor creëren. Samen met de Technische Universiteit van Neurenberg en de Universiteit van Greifswald willen we ook oplossingen laten zien. Hiervoor stellen we de wetenschappers uitgebreid datamateriaal ter beschikking. Nergens in Europa is er een vergelijkbare brede aanpak geweest. De wetenschapsteams en Penny doen echt grondwerk", zei Stefan Görgens, coo van Penny.
Bron: Levensmiddelenkrant