ZOETERMEER - Onderzoeksbureau Panteia wacht de Ster Gouden Loekie-verkiezing niet af en onderzocht de top tien commercials op emotionele respons. De AH Route 99-spot komt uit op de tweede plaats.
Specsavers staat in de top vijf van Panteia bovenaan. De onderzoeker gebruikte FaceValue, een techniek die gezichtsuitdrukkingen analyseert, om de emotionele reactie op reclames te meten. Commercials die humor inzetten scoren hoog, concludeert Panteia. Gecombineerd met een aanbieding is een spotje het meest effectief.
Attentiewaarde
De top vijf is gebaseerd op de emotionele reacties van respondenten tijdens het kijken van commercials. Wanneer de emotionele betrokkenheid, activering van positieve emoties en attentiewaarde in de eerste vijf seconden van de commercials naast elkaar worden gezet is de top vijf als volgt: Specsavers, Albert Heijn (Route 99), Gamma, Bol.com (Flappie) en de KNGF Geleidehonden.
Humor
De reclames van Specsavers, Albert Heijn en Gamma doen het op emotioneel gebied goed, concludeert Panteia. De intensiteit van de eomties is relatief hoog en respondenten laten een hoge positieve respons, oftewel blijdschap, zien, te danken aan de humor in de reclames, aldus Panteia.
Bron: Levensmiddelenkrant