LEIDSCHENDAM – De supermarktbranche wil zich inzetten voor een gezonder Nederland en is daarom vijf jaar geleden met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR) een publiek-private samenwerking ‘Transparant, gezond en duurzaam’ aangegaan. De samenwerking is nu afgerond en de bevindingen van het onderzoek zijn in Den Haag gepresenteerd.
De samenwerking tussen acht publieke en private organisaties, bestaande uit de RUG, de WUR, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en Superunie, is voor de supermarktbranche een kans geweest om de uitdagingen in kaart te brengen. Er is onderzoek gedaan naar wat consumenten beweegt om bepaalde keuzes te maken en hoe supermarkten consumenten kunnen stimuleren om gezondere en meer duurzame keuzes te maken tijdens het winkelen en online bestellen. Ook werd onderzocht of transparantie leidt tot gezondere en duurzamere keuzes en welk type interventies en welke middelen kunnen helpen en effect kunnen hebben in sturing van het gedrag van consumenten. Het onderzoeksprogramma dat vijf jaar heeft geduurd, bestond uit tien (deel)onderzoeken.
Onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek blijkt dat meer transparantie over de gezondheid en duurzaamheid van producten ervoor kan zorgen dat consumenten vaker gezondere en meer duurzame keuzes maken. Voedselkeuzelogo’s als Nutri-Score kunnen daarbij ondersteuning bieden. Onderzoeksresultaten van andere factoren die het effect op het gedrag van consumenten beïnvloeden, zijn te lezen in het vandaag gepubliceerde Zichtboek ‘Transparant, gezond en duurzaam’.
“De resultaten bieden voor alle partijen mooie handvatten om nieuwe stappen te kunnen zetten”, zegt Marc Jansen, algemeen directeur van het CBL. “Alle supermarkten hebben belang bij klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken binnen het uitgebreide voedselaanbod. We omarmen dan ook de resultaten van het onderzoek. Zo werken we samen hard door aan een gezonder en duurzamer Nederland.”
Bron: Levensmiddelenkrant