DEN HAAG – De omzet van supermarkten is in november opnieuw gedaald, dit keer met drie procent ten opzichte van een jaar eerder. Sinds maart 2024 daalt de omzet en het omzetvolume van supermarkten.
De voedingsspeciaalzaken laten in dezelfde periode elke maand een stijging van de omzet zien. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het lijkt er op dat met de duurdere boodschappen klanten eerder voor kwaliteit gaan. De speciaalzaken zijn daarmee de grote winnaars in de foodsector. De hele detailhandel laat nog steeds een omzetstijging zien. Naast de supermarkten staan alleen de winkels in schoenen en lederwaren en meubels en woninginrichting in de min.
Webwinkels
De online omzet bleef eveneens in november stijgen. Ook nu waren het de echte webwinkels die de grootste omzetstijging lieten zien met 4,2%. Winkels waar de verkoop online een nevenactiviteit is, de zogenoemde multichannelers, zagen de omzet maar met 1,5% stijgen. Winkels in voedingsmiddelen, die door het CBS worden samengevoegd met drogisterijen, zagen de omzet in november 2024 wel stijgen.
Bron: Levensmiddelenkrant