HOLTEN – Vivera komt met haar eerste verse burger: de Plantaardige Signature Burger. “Deze verse burger biedt bij bereiding dezelfde smaak en textuur als een traditionele rundvleesburger”, aldus het plantaardige merk.
Volgens het merk zelf zet Vivera hiermee een belangrijke stap in de voortdurende ontwikkeling van vleesvervangers, zowel in smaak als samenstelling. Karin Löwik, marketing director bij Vivera: “De hamburger is een icoon binnen de vleeswereld en uit smaaktesten bleek dat er in dit segment nog veel winst te behalen viel. Met deze verse plantaardige burger spelen we in op de wens van consumenten die bij plantaardige burgers echt op zoek zijn naar de eetervaring van een rundvleeshamburger. Als je als vegetariër bij een barbecue een groenteburger krijgt, kijkt iedereen je toch een beetje meewarig aan. En ook voor flexitariërs is het belangrijk dat ze niet hoeven in te leveren op smaak, textuur en voedingswaarde wanneer ze vaker plantaardig willen eten.”
Voedingswaarden
De Plantaardige Signature Burger is ontwikkeld voor de ultieme burgerervaring: een sappige bite, een rijke smaak en een mooie grillkleur bij bereiding. “Met de burger als nieuwe aanwinst spelen we in op de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven en verbeteren we de onverminderde populaire barbecue-ervaring. De smaak en textuur zijn gelijk aan wat consumenten van een traditionele rundvleesburger verwachten, maar dan in de plantaardige en gezondere variant”, aldus Löwik. De Plantaardige Signature Burger bevat 19% minder calorieën, 39% minder vet, 32% minder verzadigd vet, 21% minder zout en van nature aanzienlijk meer vezels dan een rundvleeshamburger. Dit is gebaseerd op een vergelijking met het gemiddelde van vijf verschillende rundvleesburgers. “De burger is rijk aan eiwitten en bevat soja-eiwit met alle essentiële aminozuren die bijdragen aan spieropbouw en herstel. Bovendien hebben we ijzer en vitamine B12 toegevoegd, zodat ook veganisten volwaardig kunnen genieten”, zegt Löwik.
Positief verrast
Vivera heeft een onafhankelijke smaaktest laten uitvoeren bij marktonderzoeksbureau Essensor en hieruit blijkt dat consumenten de Plantaardige Signature Burger gemiddeld hoger beoordelen dan alle producten van concurrenten in de markt. Vooral de textuur en nasmaak werden gewaardeerd. 54% van de consumenten was positief verrast over de burger. Löwik: “De positieve reacties uit de smaaktest bevestigen dat we op de juiste weg zitten. Met deze burger bewijzen we dat plantaardig eten net zo’n smaakvolle traktatie kan zijn als een klassieke rundvleeshamburger." De Plantaardige Signature Burger is vanaf week 17 te koop bij AH voor 3,99 euro.
Bron: Levensmiddelenkrant