AMSTELVEEN – Met deze introductie speelt Nestlé in op de groeiende vraag van consumenten naar luxe chocolade om te delen. Het tabletsegment heeft een marktwaarde van bijna 8 miljard euro en steeg in de afgelopen twee jaar met bijna 1,5 miljard euro in waarde.
De productielijn voor de nieuwe KitKat Tablets werd gisteren officieel geopend in de fabriek in Sofia, Bulgarije. De KitKat Tablets zijn verkrijgbaar in drie smaken: Double Chocolate, Hazelnut en Salted Caramel. Ze zijn nu beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en later dit jaar volgen 29 Europese landen, waaronder België en Nederland.
Productiecapaciteiten
Nestlé heeft 44,2 miljoen euro geïnvesteerd in de KitKat-fabriek in Sofia, om deze lancering mogelijk te maken. De fabriek zal tussen de 10.000 en 20.000 ton extra chocolade produceren voor export naar 29 Europese landen, Canada en Zuid-Afrika. Deze investering heeft ongeveer zeventig nieuwe banen gecreëerd. In totaal heeft Nestlé 100 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de productiecapaciteiten in haar drie Europese KitKat-fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, Bulgarije en Duitsland.
Multisensorische ervaring
Nestlé heeft voor de ontwikkeling van KitKat Tablets gebruik gemaakt van zijn R&D-expertise in het Verenigd Koninkrijk. Hier werden de lichte en romige vullingen ontwikkeld en het opvallende ontwerp gecreëerd. De focus ligt op het bereiken van een balans in de ingrediënten en het creëren van een textuurcontrast tussen de chocolade en de vullingen. Louise Barrett, hoofd van Nestlé R&D centrum voor zoetwaren in York: “Deze KitKat Tablets bieden een geheel nieuwe multisensorische ervaring. Daarnaast stelt onze expertise ons in staat om verschillende chocolademassa's te combineren, wat leidt tot gemarmerde patronen in de chocolade."
Duurzaamheid als kern
In lijn met de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van Nestlé, maken de nieuwe KitKat Tablets gebruik van cacaomassa die rechtstreeks afkomstig is van cacaoboeren die deelnemen aan het income accelerator program van Nestlé. Dit programma heeft als doel het inkomensniveau voor cacaoboeren te verhogen, het toepassen van regeneratieve landbouwpraktijken en de risico's van kinderarbeid te verminderen. De resultaten van dit programma, gerapporteerd door het KIT Instituut in 2024, zijn veelbelovend, met een stijging van 38% in het gezinsinkomen na achttien maanden.
Bovendien zet KitKat zich ook in voor duurzame verpakkingen. De nieuwe Tablets maken gebruik van gerecycled plastic en zijn ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) gecertificeerd, in lijn met andere KitKat-producten in heel Europa.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops