Helft-van-de-Nederlanders-verpakt-lunch-in-broodtrommel-c-Sjors-Massar-Fotografie.jpg Foto: Sjors Massar Fotografie

Nederland Schoon: ‘Neem broodtrommel mee naar school of werk’

DEN HAAG – Met de start van het nieuwe schooljaar en de terugkeer naar het werk in het vizier publiceert Stichting Nederland Schoon haar onderzoek naar de lunchgewoonten van Nederlanders. De nadruk ligt hierbij op de verpakking van de meeneemlunches. Dat heeft alles te maken met de missie van de stichting: Nederland 100% zwerfafvalvrij.

Redactie |

Fruit (46%), rauwkost (21%), snacks zoals een mueslireep, koekje of snoepje (21%), kwark en yoghurt (21%), salade (14%), crackers of beschuit (14%), warme maaltijd (8%), wraps (8%) en noten en rozijnen of gedroogde vruchten (6%), het is allemaal te vinden in de lunchbox van schoolgaande kinderen en werkende volwassenen in Nederland. Maar brood staat in ons land nog altijd op nummer 1 voor de lunch. 84% van de respondenten van het onderzoek dat Nederland Schoon liet uitvoeren door DirectResearch en waaraan 1.171 mensen meededen kiest voor brood tussen de middag, de helft daarvan neemt dit altijd mee in een lunchbox. Die andere helft dus niet, en dat komt onder meer door de ruimte die de broodtrommel inneemt in de tas, het gemak van geen leeg bakje mee terug hoeven nemen of omdat er nu eenmaal een gewoonte is ontstaan om de bammetjes in een boterhamzakje of andere eenmalige verpakking te doen. Van deze groep zegt meer dan 55% bereid te zijn over te stappen naar een herbruikbaar alternatief. Ook opvallend: van de basisschoolleerlingen neemt 81% een broodtrommel mee, op de middelbare school zwakt dit percentage af naar 69% en van de werkenden maakt weer een kleinere groep (50%) gebruik van de oude, vertrouwde broodtrommel. Voor Nederland Schoon reden om vol in te zetten op de comeback van de lunchbox in het straatbeeld om zwerfaval te voorkomen. 

Herbruikbare fles
61% van de Nederlanders gaat naar school of werkt (deels) op kantoor of buitenshuis, 70% van deze groep neemt altijd of regelmatig lunch mee. Dat de helft kiest voor een herbruikbare verpakking is mooi, maar die andere helft moet ook over de streep worden getrokken, vindt Nederland Schoon. Boterhamzakjes en aluminiumfolie worden namelijk nog heel veel in de natuur teruggevonden. 

Gek genoeg blijkt een herbruikbare waterfles wel al te zijn doorgedrongen in het collectieve meeneembeleid. 77% van de respondenten die aangeven water (59%) en andere dranken mee te nemen naar school of werk doet dit in een herbruikbare fles. Het is dus gebruikelijker een herbruikbare (water)fles mee te nemen dan een herbruikbare lunchbox. Gevraagd naar de reden voor het meenemen van een herbruikbare fles antwoordt 37% dat het al een gewoonte is, 33% zegt het te doen omdat het beter voor het milieu is, 22% stelt dat het goedkoper is dan een wegwerpverpakking en 22% kiest ervoor omdat de drank dan beter warm of koud blijft. 

Herbruikbaar-boterhamzakje-c-Sjors-Massar-Fotografie (1).jpg Een herbruikbaar boterhamzakje moet zwerfafval helpen verminderen. (Foto: Sjors Massar Fotografie)

Stimuleren 
“Ons doel is om Nederland schoon te krijgen en daarbij moet hergebruik de nieuwe norm worden. Wat mij opviel is dat mensen aangeven dat zij het meenemen van een herbruikbaar bakje, zoals een broodtrommel, suf vinden. Dit imago moeten we bijstellen. Goed voorbeeld doet goed volgen en daarom pleiten wij voor een comeback van de broodtrommel in het straatbeeld. Het is super dat de helft al een lunchbox meeneemt, maar er is nog een andere helft te winnen. Hoe meer mensen een lunchbox meenemen, hoe normaler het straatbeeld wordt”, aldus Ingrid Goethart, directeur (a.i.) van Stichting Nederland Schoon. 

63% van de respondenten gaf aan niet gestimuleerd te worden om herbruikbare verpakkingen mee te nemen en daar pakt Stichting Nederland Schoon de handschoen op. Middels educatiemateriaal gaat zij kinderen uitleggen waarom het belangrijk is om vaker herbruikbare verpakkingen te gebruiken en het gebruik van eenmalige verpakkingen te verminderen. Ook komt de SUP-wetgeving hier in stripvorm aan de orde. Met een quiz wordt vervolgens de kennis getoetst en via stellingen wordt een dialoog over dit onderwerp aangemoedigd. Het lesmateriaal en ander campagnemateriaal is te vinden op www.supportervanschoon.nl.

Bron: Levensmiddelenkrant