6602edff68068.jpg Foto: VBZ

Met Pasen gaan we voor meer luxe

DEN HAAG – We vieren massaal Pasen. Zes op de tien Nederlanders viert de wederopstanding van Jezus en consumenten doen dat vrijwel allemaal met paaseitjes. Ook mensen die het feest niet vieren, kopen de chocolade-eieren. De branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, VBZ, liet onderzoek doen naar de Paasviering.

Redactie |

Het verstoppen van de eitjes is ook nog populair onder Nederlanders. Een derde van de ondervraagden in het onderzoek van Peil.nl doet dit. Of dit uitsluitend mensen met kinderen zijn, wordt niet vermeld. Wat wel uit het onderzoek komt, is dat consumenten prijsbewuster zijn dan vorig jaar. Bij de discountsupermarkten is er een daling van de inkopen te zien. Bij warme bakkers is er tegelijkertijd een verdubbeling van de verkoop van chocoladepaaseitjes te zien. Consumenten gaan dit jaar, na de inflatiegolf, meer voor luxe.

Theo Heere, directeur VBZ: “Naast de bekende smaken melk, wit, puur, hazelnoot, cappuccino, praliné en karamel-zeezout lijkt stroopwafelsmaak inmiddels een blijvertje. Overigens, de smaken karamel-zeezout, cappuccino en hazelnoot doen het gemiddeld veel beter bij de vrouwelijke consumenten.”   

Naast de paaseieren hebben Nederlanders nog een andere traditie, het nuttigen van de Hollandia matzecrackers, meestal met boter en suiker. Andere lekkernijen die met Pasen worden ingeslagen zijn paasbroden, verse of afbakcroissants, eieren en chocoladepaashaasjes.

Bron: Levensmiddelenkrant