AMSTERDAM – De extreem natte, eerste helft van 2024 maken de gevolgen van klimaatverandering zeer merkbaar. Zo stelt Ceel Elemans, sector specialist food bij ING Sector Banking. Het wordt steeds warmer, natter en extremer. De impact van de klimaatverandering zijn voor voedingsproducenten en handelsbedrijven te zien in productieproblemen in de vorm van hogere prijzen en grondstoffen van lagere kwaliteit.
“Voedingsbedrijven moeten daarom snel maatregelen nemen om de risico’s van klimaatverandering te verminderen”, stelt Elemans. “De Nederlandse voedingssector heeft gelukkig wel een goede uitgangspositie. In Nederland is veel kennis beschikbaar over gewasaanpassingen op klimaatverandering en in logistiek opzicht is ons land goed aangesloten op alternatieve grondstoffenstromen.”
Impact
Voor de landbouw is de impact van de klimaatverandering grotere gevolgen dan voor voedingsbedrijven. Die kunnen namelijk met de aanwezige voorraden aanbodtekorten opvangen. Ook kunnen voedingsfabrikanten uitwijken naar grondstoffen uit andere regio’s en in sommige gevallen is het mogelijk om een alternatieve grondstof te gebruiken.
Inkoopstrategie
Recent ING-onderzoek laat zien dat voedingsbedrijven maatregelen kunnen nemen om de risico’s van klimaatverandering te verkleinen, zoals een betere grondstoffenplanning door nauwer contact met boeren en telers. Ook kunnen voedingsbedrijven meer spreiding aanbrengen in inkoopgebieden door de inkoopstrategie aan te passen. Dat brengt met zich mee dat maximale kennis van de situatie ter plekke een vereiste is.
Een effectieve aanpak kan worden gerealiseerd wanneer toeleveranciers en voedingsbedrijven samen klimaatrisico’s in kaart brengen. Een nauwe band leidt tot een positieversterking in de toeleverketen. Elemans noemt als voorbeeld Nature’s Pride, een exotische groenten- en fruitimporteur. Dit bedrijf werkt met programma’s om stroomgebieden van water gezond te houden, met als doel dat er een balans optreedt tussen de vraag naar water en de beschikbaarheid ervan. Elemans: “De risico’s van klimaatverandering vragen om actie van voedingsbedrijven. Niet morgen, maar nu.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops