NIEUWVEEN - De interesse in aandelen voor maaltijdboxen is de afgelopen tijd flink gedaald. Waar de pakketten tijdens de coronapandemie nog hoogtijdagen vierden, is van dit succes op de beurs nog maar weinig te zien. De aandelen van marktleiders HelloFresh en Marley Spoon daalden het afgelopen jaar met respectievelijk 31% en 75%, zo meldt het FD .
Reden voor het dalende beleggersvertrouwen zijn onder andere het teruglopende aantal bestellingen, het slinkende klantenbestand, de prijsstijgingen en de hoge uitgaven die de bedrijven spenderen om onder de aandacht te blijven. “De hoge uitgaven aan marketing suggereren dat het bedrijf moeite heeft om klanten vast te houden. Dat blijkt ook uit de cijfers: het aantal mensen dat ten minste één doos bestelde in de afgelopen drie maanden, de zogeheten ‘actieve klanten’ in jargon, daalde met 230.000 ten opzichte van een kwartaal eerder. Het zijn er nu 7,1 miljoen, een kleine anderhalf miljoen minder dan in het voorjaar van 2022, toen HelloFresh nog 8,5 miljoen actieve klanten had”, schrijft het FD. “Dure boodschappen zijn de belangrijkste verklaring waarom die mensen bedanken voor de pakketten van HelloFresh”, stelt Dominik Richter, ceo van HelloFresh.
Vertrekkers
Volgens onderzoek van de analisten van databureau Bloomberg zou maar liefst 43% van de HelloFresh-klanten niet meer bij de maaltijdpakkettenservice terugkeren na het bestellen van de eerste box. Bij de boxen van Marley Spoon gaat dit om 42%. En van het aantal klanten dat na die eerste boxen nog steeds klant blijft, is na elf maanden 95% afgehaakt.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.