NECKARSULM, DLD – Het versoffensief van Lidl is, sinds de meeste winkels van de formule een bakkerij hebben, rendabel. Topman van moederconcern de Schwarz Gruppe, Klaus Gehrig, ziet klanten vaker terugkomen.
In een uitgebreid interview dat Management Team maandag publiceert gaat Gehrig onder andere in op de versvernieuwing die Lidl heeft gemaakt. Verder gaat het over de groei van de huidige 80 miljard euro omzet naar 100 miljard euro in de aankomende vijf jaar. Deze groei moet komen uit een sterker Lidl op bestaande markten, expansie naar nieuwe landen en een reorganisatie van Kaufland. De Schwarz Gruppe zelf zal een ‘culturele verandering’ ondergaan.
Non-food
De verkoop van voordelig non-food droeg jarenlang bij aan de groei van Lidl, schrijft MT, maar nu doen dergelijke producten het in de hele retail minder. Op de vraag of dit impact heeft op de opbrengsten van Lidl, zegt Gehrig dat zijn bedrijf haar potentieel nog niet heeft benut. Vooral op het gebied van textiel liep Aldi voor. Die achterstand heeft het concern inmiddels ingehaald, aldus Gehrig, en is de inkoop en presentatie beter. Non-food maakt daardoor een stevige omzetgroei door.
Bakkerij
Het ‘offensief’ op vers van Lidl is ook winstgevend, zegt de topman, nu het gros van de Lidl-vestigingen een bakkerij heeft. An sich leveren de warme broodjes geen winst op, aangezien er twee medewerkers gemiddeld per winkel in de bakkerij werken. De winst stijgt echter flink doordat klanten vaker terugkomen voor de verse broodjes, weet Gehrig.
A-merken
In het interview met MT.nl reageert Gehrig ook op Aldi, dat exclusieve verpakkingen Coca-Cola en Red Bull in haar schappen legt. Toen het energy drankmerk bij de concurrent opdook (Lidl voert in verschillende landen zowel Coca Cola als Red Bull), verlaagde Lidl de prijzen van de blikken zodanig dat Aldi mee moest. Gehrig zegt dat we zullen zien wie dit het langste volhoudt. De topman snapt dat een A-merkfabrikant niet blij is met zo’n prijsgevecht, maar dat het bedrijf zijn belangen moeten beschermen.
Amerika
De Schwarz Gruppe meldde dit jaar eerder al naar de VS te willen met Lidl. Over die expansie, die voor 2018 gepland staat, zegt Gehrig te rekenen op hoge aanloopkosten. Echter, dit is het in Amerika wel waard. Het Schwarz-concern wil de Amerikaanse markt stap voor stap veroveren, aldus de topmanager. Het assortiment zal in Amerika aan de lokale behoeften aangepast worden, zoals Lidl dat al langer doet. Lees meer over Gehrigs managementstijl en de verandering die de Schwarz Gruppe doormaakt in het interview op MT.nl.
Bron: Management Team/Levensmiddelenkrant