campagne.jpg

Lidl: gezonder en duurzamer, dubbelop

HUIZEN - Lidl introduceert een nieuwe campagne die het brede assortiment aan gezondere en duurzame producten van Lidl benadrukt. Een gezondere keuze kan makkelijk en betaalbaar. Tegelijkertijd doneren Lidl-klanten ruim 600.000 euro aan Voedselbanken Nederland.

Redactie |

Laura Klaver, head of marketing bij Lidl Nederland, legt uit: “Veel mensen willen graag gezonder eten, voor hun eigen gezondheid én voor een duurzamere wereld. Maar ze verwachten niet altijd dat ze daarvoor bij een discounter als Lidl terechtkunnen. Toch is dat juist wel het geval. Sterker nog, op veel gebieden lopen we voorop. Het werd hoog tijd om deze boodschap duidelijker uit te dragen en alle verantwoorde keuzes bij elkaar op te tellen. Bovendien kunnen klanten net als vorig jaar tijdens de campagne weer sparen voor gratis producten uit de Schijf van Vijf. Zo stimuleren we samen onze klanten om gezond te eten.” De campagne en de spaaractie gaan maandag 21 oktober van start.

1,3 miljoen porties
Vrijdag 18 oktober nam Henk Staghouwer, voorzitter Vereniging van Nederlandse Voedselbanken, een cheque in ontvangst ter waarde van maar liefst 604.350 euro. Dit record bedrag is gedoneerd door klanten van Lidl, middels hun statiegeld. Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie Lidl Nederland: “Wij maken een gezonde en duurzame leefstijl betaalbaar en toegankelijk voor iedereen, ook voor degenen die hun boodschappen niet in de supermarkt kunnen doen. In Nederland zijn dagelijks 40.000 gezinnen afhankelijk van de voedselbank. Lidl doneert jaarlijks 600.000 kilo groente en fruit aan de voedselbank, goed voor 1,3 miljoen porties, zodat ook deze gezinnen gezond kunnen eten.” De donaties maken onderdeel uit van de landelijke samenwerking die Lidl al meer dan elf jaar met Voedselbanken Nederland heeft.  

donatie.jpg

Elke euro is twaalf euro waard
Henk Staghouwer: "Namens de 180.000 mensen die we jaarlijks van voedsel voorzien, ben ik op de allereerste plaats heel erg dankbaar voor deze ontzettend mooie bijdrage. Maar ook de hele samenleving mag dankbaar zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat elke gedoneerde euro aan de voedselbank twaalf euro aan maatschappelijke waarde oplevert. Denk aan lagere zorgkosten door minder ondervoeding, de mogelijkheid om te werken of vrijwilligerswerk te doen omdat er genoeg te eten is, minder mentale stress door voedselzekerheid, en een lagere CO₂-uitstoot doordat voedsel niet wordt verspild. De impact van deze bijdrage reikt dus veel verder dan alleen de mensen die we ermee van voedsel kunnen voorzien. Net zoals Lidl in haar winkels een gezonde en duurzame leefstijl betaalbaar en toegankelijk maakt, helpt ze nu ook onze klanten en dit komt ten goede aan iedereen.” Naast het steunen van de voedselbanken wordt op deze manier ook voedselverspilling tegengegaan. Dit sluit aan bij de ambities van Lidl om voedselverspilling verder te reduceren.

Bron: Levensmiddelenkrant