Formules

Lidl van start met pilot Eco-Score

HUIZEN – Lidl start vandaag met de pilot Eco-Score. Door de Eco-Score op de prijskaart weer te geven, wil de supermarkt het voor klanten in één oogopslag duidelijk maken wat de ecologische impact is van een product. Lidl is de eerste Nederlandse supermarkt die het label introduceert. De pilot loopt tot eind oktober.

Ruby van Hooijdonk |

De Eco-Score is een systeem waarmee de ecologische voetafdruk van een product wordt gelabeld en geëvalueerd. Op deze manier wil de discounter transparant en eenvoudig communiceren over de ecologische impact van een product. De komende drie maanden wordt de Eco-Score op de prijskaart van alle koffie en theeproducten bij Lidl weergegeven. Er worden ongeveer vijftig artikelen gelabeld. De pilot vindt plaats in de regio’s Arnhem, Ede en Nijmegen.

Berekening
De score is ontwikkeld door tien Franse organisaties. Bij de berekening wordt gekeken naar de gebruikte grondstoffen, herkomst van het product, het gebruik van duurzaamheidskeurmerken en het type verpakking. De score loopt van nul tot honderd, de laagste score (hoogste milieu-impact) krijgt een rode letter ‘E’ en de hoogste score (laagste milieu-impact) krijgt een groene letter ‘A’.

Gezond en betaalbaar
De score past bij Lidl’s ambitie om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken. De formule laat weten: “Dit doet de supermarkt door een verantwoord assortiment te bieden dat tot stand komt met zorg voor mens, dier en milieu. Dit wordt voor het grootste gedeelte gedaan door constant het assortiment te verduurzamen in samenwerking met leveranciers. Met Eco-Score wil Lidl verder gaan en een volgende stap zetten richting haar klanten.” Na de pilot gaat de formule het resultaat evalueren om te bepalen of het gebruik wordt doorgezet.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

img_4009.jpg