Producenten ondersteunen Week zonder vlees

AMSTERDAM - Consumenten bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten en ze laten zien hoe snel een smakelijk vegetarisch alternatief op tafel kan worden gezet. Dit is de doelstelling van de Nationale Week Zonder Vlees, die plaatsvindt van 5 t/m 11 maart. 

Bart Manders |

Het initiatief krijgt steun van 53 partners, onder wie formules zoals Albert Heijn en Jumbo en A-merken als Bonduelle, Hak en Maggi. Initiatiefneemster van de Nationale Week Zonder Vlees is Isabel Boerdam, bekend van het foodblog De Hippe Vegetariër en het gelijknamige, in 2016 verschenen boek. “De afgelopen jaren raakte ik geïnspireerd door het succes van de Meatfree Monday in Groot-Brittannië en de campagne ’40 Dagen Zonder Vlees’ bij onze zuiderburen”, verduidelijkt zij. “In 2017 sloten ruim 114.000 Belgische consumenten zich aan bij deze campagne. In Nederland was er nog geen vergelijkbare landelijke campagne. Daarom heb ik het initiatief genomen voor de Nationale Week Zonder Vlees.”

Green Protein Alliance
Dankzij een injectie van 10.000 euro van de Green Protein Alliance, een samenwerkingsverband van aanbieders en producenten van plantaardige eiwitten waaronder Hak en Bonduelle, kon een begin worden gemaakt met de eerste editie van deze week.
“Ik vind het belangrijk dat het een initiatief is met een duidelijke focus op het belangrijkste doel: aan consumenten duidelijk maken dat vegetarisch eten niet saai, smakeloos of ingewikkeld hoeft te zijn”, benadrukt Boerdam. “Bovendien willen we ze bewust maken van de positieve impact die minder vlees eten heeft. Als een volwassene één week geen vlees eet, bespaart hij 7 maanden douchewater en 111 kilometer autorijden. Deze boodschap wil ik breed uitdragen. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om niet slechts enkele grote sponsoren te benaderen, maar om diverse producenten en formules te vragen de campagne te steunen met een bedrag van 2000 euro.”

Magazine
De 53 partners ondersteunen de week niet alleen financieel. Boerdam: “Via een abricampagne op NS-stations, radio- en social mediacampagnes en via de website Weekzondervlees.nl worden consumenten geënthousiasmeerd om zich online in te schrijven voor de week. Iedereen die zich inschrijft en zijn adres doorgeeft, krijgt gratis het Week Zonder Vlees-magazine thuis gestuurd met vegetarische recepten, kooktips en interviews. Albert Heijn promoot vegetarische producten en recepten in de Allerhande, Spar en Deen doen dit via het Boodschappen Magazine. In totaal negen formules, waaronder ook Jumbo, Aldi, Coop, Ekoplaza, Makro en Natuurwinkel, ondersteunen de campagne onder andere met schapkaarten in hun winkels, die verwijzen naar vegetarische alternatieven.”

Drempel
Producenten dragen via hun eigen communicatiekanalen de boodschap uit dat minder vlees eten een positieve impact heeft, zo verduidelijkt Boerdam. “Ook attenderen zij consumenten op vleesvervangers, maaltijdoplossingen en recepten, waarmee zij gemakkelijk een smakelijke, vegetarische maaltijd op tafel kunnen zetten. Zo doen we er samen alles aan om de drempel voor een dagje minder vlees in Nederland te verlagen. Steeds meer consumenten én producenten raken ervan doordrongen dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. De Nationale Week Zonder Vlees vindt voortaan jaarlijks plaats.”

Bron: Levensmiddelenkrant

isabellaboerman-a900x525.jpg