NIEUWVEEN – Bedrijven in de foodsector kunnen er niet meer onderuit: duurzaamheid moet vanaf 2024 worden gerapporteerd. Eerst door grote bedrijven, daarna volgen de kleinere. Dit heeft een grote impact op de branche, want zo eenvoudig is het nog niet om de keten in kaart te brengen. In een interview met Inga Blokker (pagina 2-3 van deze krant) komt naar voren dat het FSIN wel bezig is met duurzaamheid, maar hierover weinig naar buiten brengt. En dat zet ons aan het denken: hoe duurzaam is uitgeverij Ondernemers Pers Nederland, waar de vakbladen Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops onder vallen?
Om je een goed beeld te geven van onze uitgeverij, eerst wat achtergrondinformatie: Uitgeverij Ondernemers Pers (OPN) is door Arie Riethof opgericht in 1989. Na jaren gevestigd te zijn geweest in Veenendaal is de uitgeverij in 1998 verhuisd naar het voormalige gemeentehuis Nieuwveen. En dat is nog steeds de plek waar het kantoor van OPN zich bevindt. Een oud pand, uit 1937, is natuurlijk niet duurzaam gebouwd. De afgelopen jaren zijn er diverse aanpassingen gedaan om zowel de authenticiteit van het pand te bewaren als de duurzaamheid te verbeteren.
Om een voorbeeld te geven: een oud pand verwarmen betekent veel stoken. Los van de recent gestegen gasprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, is het allesbehalve duurzaam. Daarom zijn er voorzetramen geplaatst om de kou buiten de deur te houden. Voor de échte koude dagen zijn er dekentjes beschikbaar, houden we de deuren dicht en is er geïnvesteerd in thermostaatknoppen om de radiatoren apart te kunnen bedienen.. Daarmee kun je vooraf instellen wanneer er moet worden gestookt. Oftewel: onnodig stoken is verleden tijd.
Voedselverspilling
In mijn zoektocht naar een duurzaam kantoorpand kom ik tegen dat niet alleen het ‘jasje’ van het pand belangrijk is om te verduurzamen, maar dat het net zo belangrijk is om ook binnen stappen te zetten. Gelukkig worden veel voorbeelden al door OPN toegepast: spaar- of ledlampen en afwasbare borden, mokken en bestek. En wat dacht je van duurzamer inkopen? Elke week bestellen we boodschappen voor de lunch, waarbij niet alles lukraak in de online winkelmand wordt gegooid. We kijken wat er in de koelkast en vriezer ligt, en wat we willen eten volgende week. Zo voorkomen we dat tientallen soorten vleeswaren en kaas niet worden opgegeten. En om het personeel gezond te houden stelt de uitgeverij fruit beschikbaar. Tuurlijk komt het wel eens voor dat we te laat zijn met het opeten van een product. In dat opzicht liggen er nog kansen om voedselverspilling tegen te gaan en alert te zijn op voedingsmiddelen die de houdbaarheidsdatum naderen.
Printeditie
En dan door naar onze producten. De vakbladen Levensmiddelenkrant en Out. of.Home Shops verschijnen zowel in print als digitaal. We zien om ons heen steeds meer uitgeverijen die ervoor kiezen om hun bladen enkel nog digitaal te versturen of de frequentie van de printeditie te verminderen. Ondernemers Pers Nederland kiest hier bewust niet voor, omdat er nog steeds behoefte is aan een fysiek vakblad. Hoe pakken we dit op een duurzame manier aan? Daarvoor maken we de stap naar onze drukkerij in Zwolle. De drukkerij is een mvo-bedrijf en heeft duurzaamheid, circulariteit, social return en het scheppen van goede arbeidsomstandigheden hoog in het vaandel staan. Er gaat veel papier door de persen heen bij de drukkerij, maar iedere order wordt CO2-neutraal verwerkt. Dat betekent dat er, ter compensatie, bomen worden aangeplant in de voedselbossen van West-Java en Sumatra. Er worden zoveel bomen als nodig geplant om de CO2-uitstoot te compenseren. Op aanvraag wordt er gebruikgemaakt van FCS-gecertificeerd papier. Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops worden gedrukt op mixed creditpapier. Dat is een FSC-label voor papier dat deels uit FSC-gecertificeerde bossen, deels uit gecontroleerd bos en deels uit gerecycled papier bestaat. Een volgende stap, en dus een kans, voor OPN zou zijn om volledig over te gaan op 100% FSC-gecertificeerd papier.
Andere duurzaamheidsinitatieven van de drukkerij zijn het recyclen van de toner cartridges, het gebruik van biologisch afbreekbare folie voor sealproducten en het aannemen van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt. En nu klinkt het alsof alles koek en ei is en we een ontzettend duurzame uitgeverij zijn, maar ook voor ons liggen er nog zat kansen. Er wordt veel geprint, we houden – ondanks de thermostaatknoppen – van een warme werkomgeving, ontvangen veel perspakketten die bestaan uit karton en plastic en we rijden bijna allemaal op benzine in plaats van elektrisch. Wél hebben we een laadpaal.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.