LW_240910_New-Packaging-Lamb-Weston_JB-4.jpg

Lamb Weston komt met nog duurzamere retailverpakking

BREDA - De frietproducent Lamb Weston heeft een nieuwe retailverpakking voor zijn aardappelproducten. Het nieuwe omhulsel is 20% dunner en gemaakt van 60% biocirculair plastic. Hiermee heeft het een 30% lagere CO2 -uitstoot ten opzichte van de oude verpakking.

Rosanne Wormgoor |

De duurzame verpakking is indirect gemaakt van gebruikte frituurolie. “Gebruikte frituurolie werd voorheen gebruikt als biodiesel en nu ook als grondstof voor biocirculair plastic”, aldus Jolanda Dings, director sustainability external relations bij Lamb Weston. Het bedrijf heeft het omhulsel samen met chemiebedrijf Sabic en verpakkingsbedrijf Opackgroup ontwikkeld.

De onderwerpen duurzaamheid en circulariteit zijn al langer een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van Lamb Weston. Uit het duurzaamheidsrapport van het bedrijf in 2023 blijkt dat de fabrikant sinds 2020 zijn voedselverspilling met 4,5% heeft verminderd. Een recente actie die het bedrijf daarin heeft ondernomen, is nieuwe producten snijden van aardappels met schil. Hiermee gebruikt Lamb Weston 6% meer van iedere verwerkte aardappel. Het bedrijf geeft 99% van haar reststromen een nuttige bestemming.

Bewustzijn
Volgens Sebastiaan Besems, vice president commercial EMEA bij Lamb Weston, spelen ze vooral in op de wens van de consument met deze nieuwe verpakking. “Distributeurs, retailers en consumenten zijn zich steeds bewuster geworden van hun impact op het milieu en tonen een groeiende voorkeur voor duurzamere verpakkingen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.