Kips Roomkaas Mango & Gember_borrelplank.jpeg

Fabrikanten

Partnercontent

Kips komt met plantaardig alternatief voor roomkaas

ALMELO – Kips, van origine bekend van de beroemde Kips leverworst, heeft sinds 2018 ook een plantaardige vleeswarenlijn. Sanne Westdijk, marketing manager, en Emmy ter Brugge, brand manager bij Zwanenberg Food Group, vertellen over de introductie van een volledig nieuw product voor het merk: Kips Plantaardig Alternatief voor Roomkaas, in de smaken Mango & Gember en Tuinkruiden.

Lisa van der Linden |

“In 2018 zijn we gestart met plantaardige varianten voor onze hardlopers: Snijworst, Smeerworst, Filet Americain en Paté. Inmiddels hebben we dat assortiment uitgebouwd met twee varianten in paté (Mediterraans en Tuinkruiden & Bospaddenstoelen), een Tuinkruiden Smeerworst en een Filet Americain Pesto. Alle producten zijn gemaakt op basis van soja-, tarwe en/of erwteneiwitten en groenten”, vertelt Westdijk. Ter Brugge voegt eraan toe: “Bij de start hebben we ons eerst vooral gericht op de veganist/vegetariër. En met succes, zij omarmden onze Kips Vega-producten door de goede kwaliteit en lekkere smaak. De Kips Vega Paté is inmiddels het best verkochte vegetarische product in de supermarkt. Ons doel is nu om Kips Vega verder te laten groeien bij de flexitariërs. Dit willen we doen door hen te verleiden Kips Vega op brood te smeren. We zien dat consumenten bij de avondmaaltijd al vaker hun vlees vervangen door een vegetarisch of veganistisch alternatief, maar bij ontbijt of lunch is dat veel minder het geval. Daar wil Kips verandering in brengen.”

Omdat er nog heel veel kansen in plantaardig broodbeleg liggen, heeft Kips zijn assortiment onlangs al uitgebreid met een Groentespread Zongedroogde Tomaat. En nu komt daar een plantaardig alternatief voor roomkaas in twee smaakvarianten bij: Mango & Gember en Tuinkruiden. Westdijk: “Roomkaas is voor Kips volledig nieuw. Met de kennis op het gebied van plantaardige spreads zijn onze productontwikkelaars aan de slag gegaan. In het begin was het vooral een kwestie van experimenteren. Niet alleen qua smaak, maar ook ten aanzien van de textuur. We hebben diverse smaakvarianten ontwikkeld en sensorisch laten aftesten tegen de huidige plantaardige roomkazen in de markt. En met succes, de beste smaakvarianten hebben we aangeboden bij de retailers.” Ter Brugge: “De retailers reageerden enorm enthousiast op het product en de smaak ervan. Sinds week 14 ligt Kips Plantaardige Alternatief voor Roomkaas Mango & Gember bij diverse Superunieleden in de schappen. Albert Heijn start in week 22 met zowel Kips Plantaardig Alternatief voor Roomkaas Mango & Gember als de Tuinkruiden-variant. De kuipjes Kips Plantaardig Alternatief voor Roomkaas zijn te vinden in het schap naast alle Kips Vega-producten. Dit zorgt voor herkenbaarheid en het aantrekken van nieuwe kopers voor de categorie.”

Lange productnaam
Westdijk: “We realiseren ons dat Kips Plantaardig Alternatief voor Roomkaas Mango & Gember een wel heel erg lange productnaam is. Maar het is wel heel erg lekker! Je zou bijna kunnen zeggen dat je het kuipje al leeg hebt, voordat je de volledige naam kan uitspreken… Dit ‘nadeel’ hebben we dus juist omgezet in een voordeel. We spelen hierop in bij de introductie door dit juist te gebruiken in onze communicatie. De Plantaardige Roomkazen zullen worden ondersteund via diverse kanalen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de instore activatie en communicatie online, waar zowel retailmedia als social media in is meegenomen. Daarnaast worden er nog influencers ingezet om de juiste doelgroep te kunnen aanspreken.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.