kippen kip eieren.jpg

Onderzoek

Keurmerken helpen omzetgroei in supermarkt: +22,8%

ZALTBOMMEL – De omzet van voeding met een keurmerk groeide de eerste zes maanden met 22,8%. De algehele foodomzet daarentegen groeide met 10,9%. Het keurmerk laat zich gelden, blijkt uit de Monitor Retail van Circana.

Redactie |

De succesvolle ontwikkeling komt voor een groot deel uit het succes van het keurmerk Beter Leven met 1 ster. Veel fabrikanten en supermarkten zijn hierop overgestapt. Dit betekent een groei van 34% voor het keurmerk. Binnen de productgroep vlees(waren) is er een groei te zien van 45% naar 58% als je kijkt naar het aandeel van producten gelabeld met een keurmerk.

Vis
De omzetgroei is ook te zien in andere productgroepen zoals koffie, zuivel en AGF die zich hebben aangesloten. Waar de groep eieren en diervoeding een daling laten zien, heeft vis met ruim 80% het hoogste aandeel keurmerken van alle productgroepen. Het totale omzetaandeel van duurzamere keurmerken is niet eerder zo hoog geweest, namelijk 23,3%.

Opvallend is dat het biologisch totaal minder hard groeit dan het marktgemiddelde, hoewel productgroepen als brood en zuivel weer wel sterker groeien.

Prijsstijgingen
Circana constateert een omzetgroei in duurzamere keurmerken, ondanks de prijsstijgingen en inflatie van het afgelopen jaar. Inzet op duurzaamheid blijft dan ook een robuuste trend in de supermarkt, aldus Circana.

Bron: Levensmiddelenkrant