_JAD4344.jpg De zurematten vliegen als confetti door de lucht bij Katja. Foto: Jan Adelaar

KATJA FASSIN: ‘Een product moet echt passen bij het merk’

‘S-HEERENBERG – Floortje Sjoer, brand manager Katja, zegt het zelf al, Zure Matten zijn al veertig jaar een begrip bij de consument. Dan is het des te specialer dat de introductie van de zoete en zure impulslijn winnaar is geworden van de Innova Klassiek 2020-2024. Hoe geef je een vertrouwd product zo’n geslaagde boost? En wat zijn de succesvolle kanalen geweest om de doelgroep te bereiken?

Winnaar: Katja zoete en zure impulslijn Fabrikant: Katja Fassin

Waarom hebben jullie je genomineerd voor deze award?
“Direct na de introductie van de zoete en zure impulslijn in 2020 zagen we een indrukwekkende afname. En die rotaties hielden we vast! Sterker nog, die is alleen maar hoger geworden. En dat zonder te kannibaliseren op andere producten. Dan weet je dat je een ‘klassieker in de dop’ te pakken hebt.”

Hoe is het om nu in de prijzen te vallen?
“Het is een hele mooie bevestiging vanuit de handel dat zij deze impulslijn zo hoog waarderen. Ook sluit het mooi aan op de recente introductie van de Gevulde Zure Sticks in dit concept. Een mooie opsteker dus om samen met onze partners verder te bouwen op dit concept.”

Wat hebben jullie er de afgelopen vier jaar aan gedaan om succesvol in het schap te blijven?
“We hebben heel goed gekeken naar de plaats in het schap op metrageniveau. Toen dit goed uitpakte met de eerste twee items, hebben we de lijn uitgebreid. Ook hebben we de range ondersteund op social media, via online retailmedia en op de winkelvloer met een eigen promotie. Daarbij krijgt dit concept binnenkort een designupdate zoals we dat recent bij onze hele Katja-range hebben doorgevoerd.”

Hoe hebben jullie retailers en supermarktondernemers hierbij betrokken?
“De afgelopen vier jaar zijn we steeds bezig geweest om deze lijn te optimaliseren in de winkels. Dankzij verschillende salesdata én marktonderzoek weten we heel goed wie onze kopers zijn en hoe de plaatsen op het schap renderen. Zo kunnen we goed meedenken in het optimalisatieproces.”

Tegen welke uitdagingen zijn jullie aangelopen bij de introductie van de winnende productlijn?
“Toen Zure Matten begin 2023 viral gingen op TikTok (Zure Matten in de diepvries, red.), hebben we op korte termijn de productie flink moeten opschroeven om aan de gigantische vraag te voldoen. Het mooie van deze hype is dat veel consumenten het product zijn blijven kopen en dat zie je niet zo vaak na zo’n piekperiode. Zure Matten horen inmiddels bij onze hardst roterende producten.”

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste pijlers van een goedlopend product voor meerdere jaren?
“Een product moet echt passen bij het merk. Katja en Zure Matten is een combinatie die inmiddels al veertig jaar bij de consument in het hoofd zit. Daarnaast moet de propositie relevant zijn. Daarom hebben we met deze lijn heel bewust gekozen voor een kleiner grammage met een lage prijs. We zien nu ook echt in de data dat we hiermee een aanvullend (jong) shopperprofiel naar de categorie trekken.”

Waar zien jullie nog verbeteringen voor de winnende productlijn?
“Er ligt nog een enorme kans in het breder beschikbaar maken van deze succesvolle lijn en daarmee de marktpenetratie te vergroten. Daarnaast hebben we mooie plannen voor uitbreiding van het assortiment.”

Welke retailer of ondernemer heeft significant bijgedragen aan het succes en hoe hebben ze dat gedaan?
“Albert Heijn heeft de introductie in de markt met ons gerealiseerd en geoptimaliseerd.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.