AMSTERDAM – Het kan niemand zijn ontgaan. Philip Morris heeft IQOS geïntroduceerd in Nederland. Alle media spraken de afgelopen weken over de door de fabrikant ontwikkelde ‘toekomst van de tabaksbranche’. De opening van de IQOS-store in de Wolvenstraat in Amsterdam vormde voor ons land het officiële startpunt van een nieuw tijdperk.
In een hip stukje Amsterdam, midden in de Negen Straatjes, naast conceptstores van Replay en Ecco, op de plek waar voorheen café ’t Wolfje te vinden was, zit nu de tot in de puntjes gestylede IQOS-store. De winkel past volledig in de straat. Zonder enige vorm van reclame-uitingen aan de buitenzijde. De zaak is clean en helder ingericht met witte wanden en lange rechte tafels. Alle aandacht gaat uit naar IQOS en alles wat daarbij hoort. In de winkel zijn ook diverse passende accessoires te vinden. De IQOS-gebruiker kan zijn ‘device’ namelijk persoonlijk maken met verschillende kleuren ‘kapjes’ en er zijn zelfs ‘hoesjes’ ontwikkeld voor de laders. Natuurlijk zijn ook de tabaksticks die in het apparaat gaan (HEETS) verkrijgbaar in de tabaksspeciaalzaak.
Uitleg
De shopmedewerkers hebben allemaal een uitgebreide training van drie maanden gehad. Achterin de winkel is een speciale afgesloten ruimte ingericht waar de shopmedewerkers volwassen rokers kennis kunnen laten maken met IQOS. Het gebruik van IQOS vraagt namelijk om een uitgebreide uitleg, zegt Rudi van Kleeff, verkoopdirecteur bij Philip Morris. Daarom krijgen tabaks- en gemakszaken die IQOS verkopen een training om goed uit te kunnen leggen hoe het apparaat werkt en hoe je deze onderhoudt. “We geven de volwassen roker de kans om IQOS te proberen nadat we hen uitgebreid hebben uitgelegd hoe het werkt. Als de volwassen roker besluit om het te kopen, raden wij hen aan om in ieder geval zeven dagen volledig te stoppen met roken en uitsluitend IQOS te gebruiken. Na die periode zijn de meeste volwassen rokers om en stoppen zij met roken van reguliere sigaretten. In totaal blijven zeven van de tien volwassen rokers IQOS gebruiken”, benadrukt Van Kleeff. “Deze store biedt de mogelijkheid voor de gedegen uitleg en voor de klantenservice.”
Verkooppunten
Naast de IQOS store wordt IQOS al enkele maanden verkocht bij 25 andere tabaksspeciaalzaken in Amsterdam. “Je kunt de store echt zien als aanvulling op de andere IQOS verkooppunten. In deze store kunnen we ons volledig focussen op IQOS en HEETS, we hebben de tijd en de ruimte om het gebruik toe te lichten en eventuele after sales service te kunnen doen. Uiteindelijk draait het om HEETS, het pakje tabaksticks dat het pakje sigaretten vervangt, en die haalt de volwassen roker in Amsterdam bij één van de 200 HEETS-verkooppunten.”
Lees de rest van het artikel in Levensmiddelenkrant week 25. Nog geen abonnement? Klik hier.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops