NIEUWEHORNE - -Vorig jaar won Coop Brouwer in het eveneens Friese Nieuwehorne het Vriesvers-tival voor winkels onder de 1350 m vvo. Daarmee verdiende de winkel van Pytsje Brouwer de titel VriesVers-Winkel van het jaar 2022. Levensmiddelenkrant belde ook met Brouwer om naar haar geheim te vragen.
“Natuurlijk hebben we voor de wedstrijd extra aandacht aan de vriesafdeling gegeven”, legt Brouwer uit. “Maar de basis is natuurlijk dat de afdeling gewoon met alle andere afdelingen meedraait als het gaat om netheid. We besteden veel aandacht aan presentatie en de indeling van de schappen, dus ook bij de diepgevroren artikelen. We hebben wel extra aandacht gegeven aan de vriesafdeling door een nieuw thema te verzinnen. Dat werd ‘nazomeren’. We hebben de afdeling aangekleed met een vuurkorf en marshmallows en 2 andere dingen die het gezellig maken als de dagen korter en kouder worden. En dat heeft geholpen.”
Bovengemiddeld
Voor een winkel van 1100 m2 vvo heeft de Coop een grote diepvriesafdeling, vertelt Brouwer. “We zijn een grote dorpswinkel en proberen een zo compleet mogelijk assortiment te houden. De afdeling draait eigenlijk bovengemiddeld goed. De afgelopen twee jaar is de omzet blijven groeien. Natuurlijk lopen de pizza’s en snacks prima, maar vriesverse producten als groenten en fruit beginnen nu ook beter te verkopen. We zitten natuurlijk in een landelijk gebied en daar lopen we altijd iets achter op de trends”, zegt ze lachend.
Net als collega Bijlsma in Gorredijk heeft Brouwer social media ingezet om haar klanten bewust te maken van de wedstrijd en op te roepen om te stemmen. “We zijn actief op Instagram en Facebook. Lang niet zo fanatiek als collega Bijlsma, maar wel redelijk veel. We posten wekelijks een keer of twee en doen zeker ook aan ludieke acties.”
Het belang van continue aandacht voor alle afdelingen door het hele personeel speelt ook bij Coop Brouwer. Permanent kwaliteit leveren is een must, stelt de onderneemster. Dat winkels steeds meer moeten doen met sociale media is ook duidelijk. En dan niet alleen om stemmen te ronselen, maar om de winkel constant onder de aandacht van klanten te brengen. Ook Brouwer en haar personeel hebben dat goed begrepen.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.