Peter Bogers.jpg Peter Bogers, eigenaar Jumbo Breukelen.

Interview: Peter Bogers vindt combinatie van communicatiekanalen succesvol

BREUKELEN - Een nieuw product introduceren, een korting communiceren of een tijdelijke aanbieding adverteren, via de klassieke reclamekanalen komt dat direct bij de consument de huiskamer binnen. Tegenwoordig zijn de sociale media ook niet meer weg te denken uit dat rijtje. Peter Bogers, eigenaar van Jumbo Breukelen, vertelt hoe hij daar als supermarktondernemer naar kijkt.

Kim Schoonman |

Merklanceringen of -acties worden via de landelijke reclames het meeste gepromoot onder de formule van Jumbo. Jumbo-ondernemers krijgen op voorhand via het interne netwerk informatie hierover, zodat ze op tijd de producten in de schappen hebben staan als de campagne begint. Bogers benadrukt dat naast de landelijke ook de lokale kanalen belangrijk zijn voor zijn eigen winkel: “Mijn klanten lezen die huis-aan-huisbladen of zitten op Facebook, vooral ouderen. De folders worden ook goed nagekeken op aanbiedingen.” Hij merkt wel dat dat steeds minder wordt. “Op het moment werkt ‘t echt het beste om te posten op bijvoorbeeld Instagram, gericht op je volgers, maar ook op je marketing.”

Sfeercampagnes
Aanbiedingen zijn mooi en prijsknallers zijn noodzakelijk in de huidige economie, maar dat is korte termijn. Bogers kijkt het liefst naar de sfeeradvertenties die een merk promoten. “Drie flessen wijn voor de prijs van twee, daar word ik niet koud of warm van. Daar zoek ik niet naar. Een campagne om een heel concept neer te zetten, zoals Coolblue, dat vind ik mooi, daar trek je langetermijnklanten mee aan.” De verrassing van een nieuw product is ook iets wat Bogers weet te waarderen in reclame, maar een punt voor hem is zeker ook hoe een bedrijf in de maatschappij staat. “Een stukje milieubewustzijn, goed zijn voor de boeren, de ouderen, dat je als bedrijf aandacht hebt voor het welzijn van de klant. Het product mag best iets duurder zijn, als je kan uitleggen dat daar een goede reden voor is. Dat gaat in de toekomst echt belangrijker worden”, aldus Bogers.

"Een campagne om een heel concept neer te zetten, dat vind ik mooi"

Het jongere publiek is volgens Bogers het beste te bereiken op social media. “Het is echt een mix. Je kunt niet zonder de folders, maar als ik naar mijn kinderen kijk, zitten die altijd op hun telefoon. Ze zetten de spamberichten gewoon uit. Je kunt deze groep alleen goed bereiken met bijvoorbeeld filmpjes op TikTok. De funfactor is heel belangrijk, terwijl je toch je bedrijf of artikelen promoot, een concept neerlegt. Een pluspunt van social media is ook dat je heel goed je bereik kan meten.”

Retailmedia
Als de klant eenmaal in de winkel is, helpt het zeker om wat schermen te hebben hangen, meent Bogers. “De reclame die op die schermen te zien is, versterkt het merk nog eens extra. Ze hangen bij ons dan ook op strategische plekken, zoals de agf- en vleesafdeling en de kassa, zodat de consument die staat na te denken over het avondeten, net even extra geholpen wordt in die beslissing.” Tot slot benadrukt hij dat landelijke media belangrijk zijn voor de formule, maar lokaal zeg je wat over je eigen winkel, daar maak je het verschil ten opzichte van je concurrenten. “Je medewerkers via de socials in het zonnetje zetten bijvoorbeeld, dat is voor de mensen belangrijk. Dan komen ze voor de beleving, de sfeer en herkenning naar je winkel.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.