Foto sven zelf.jpg

Ondernemers

Interview: Sven Nicolai over zijn eerste jaar als Spar-ondernemer

WINSCHOTEN – Ondernemer Sven Nicolai vierde in oktober het eenjarige jubileum van zijn Spar-winkel in het Groningse Winschoten. “Het was een veelbewogen jaar”, vertelt Nicolai. “Ik heb er heel veel energie ingestopt, maar er nog veel meer energie uit gehaald. Ik heb geprobeerd om alle kansen te benutten. Sommige keuzes waren een schot in de roos, anderen bleken achteraf niet zo handig, maar ik ben erg trots op het resultaat: een toekomstbestendige winkel.”

Yentl Bocxe Strik |

Een jaar geleden sprak Levensmiddelenkrant met de kersverse supermarktondernemer. Lees hier zijn eerste interview.

Het eerste jaar van Spar Nicolai was er een met pieken en dalen. In mei maakten Nicolai en zijn personeel een overval mee, wat een grote impact had op alle betrokkenen. “Diegene wist ongetwijfeld dat er op dat moment heel wat te halen viel in onze kassa’s”, stelt Nicolai. “Daar hebben we dus wel van geleerd. Na de overval hebben we geëvalueerd hoe we de winkel veiliger konden maken. Nu voeren we een ontmoedigingsbeleid, waarin we zo min mogelijk geld in de kassalades hebben zitten. Ook hebben we gekozen voor meer zichtbaarheid op de winkelvloer. Op cruciale momenten hebben we iemand in de winkel lopen die onopvallend een oogje in het zeil houdt. Dat kost veel extra aan personeelskosten, maar het maakt ons werk wel een stuk veiliger.”

Missie
Gelukkig kende het jaar vooral veel succesmomenten. Iets waar Nicolai naar eigen zeggen goed in geslaagd is, is zijn missie om de verbintenis met de buurt aan te gaan. “We zijn de kleinste supermarkt van Winschoten, maar we zijn het grootst in gezelligheid, samenkomen en verbintenis met de buurt”, zegt Nicolai. In de winkel van Nicolai prijken de streekproducten je dan ook tegemoet. “We proberen ons assortiment relevant te houden door zo veel mogelijk in te spelen op de behoefte van de klant. We vragen ons voortdurend af: welke producten zijn essentieel en waar komen de mensen voor? Momenteel is er een groeiende vraag naar kant-en-klaarmaaltijden, maar wel met de wens dat deze vers en gezond zijn. Dan gaan wij dus op zoek naar mogelijkheden om dit te faciliteren.”

Pakketten en pinnen
Een groot streven van Nicolai was om met zijn winkel een zo volledig mogelijke functie in te nemen in de buurt, en dit heeft hij met verve waargemaakt.
“Er was voorheen geen mogelijkheid voor het ophalen en afgeven van pakketten, er kon nergens geld worden gepind, en de wijk kende geen centrale ontmoetingsplek. Nu kunnen de mensen hiervoor allemaal bij ons terecht.”
Midden in de winkel kunnen klanten terecht bij de Spar Foodclub. Een verskeuken waar salades, versbelegde broodjes en versbereide pizza’s en maaltijden van de lokale groenteboer worden verkocht. “Maar klanten kunnen er dus ook terecht voor een gezellige kop koffie.”

Ondernemersplan
Spar Nicolai denkt mee met mensen die meer hulp nodig hebben. Er is tijd en ruimte voor mensen die wat langer willen kletsen aan de kassa, of die nog wel naar de winkel kunnen komen, maar hun boodschappen niet meer zelf naar huis kunnen brengen. Hiervoor heeft de ondernemer de zogenoemde mobiliteitsservice bedacht. De boodschappen kunnen dan voor een klein bedrag thuis worden afgeleverd, tot in de keuken. “Bij de start van de winkel had ik me voorgenomen: ik schrijf een ondernemersplan hoe ik er écht over denk. Wat ik écht wil met de winkel en waar ik naartoe wil. En ik moet zeggen: in het eerste jaar ben ik hier al heel ver mee gekomen. Al zijn er zeker nog doelen die ik graag wil behalen. Maar tot nu toe blijkt mijn plan heel goed uitvoerbaar”, zegt Nicolai trots.

"We zijn de kleinste supermarkt van Winschoten, maar het grootst in gezelligheid en verbintenis met de buurt"

Erfenis
“Als zoon van een supermarktondernemer kan ik zeggen dat ik de passie voor het ondernemerschap van huis uit heb meegekregen.” Een overname van de winkels van zijn vader lijkt dan misschien een logische stap, maar niet voor Nicolai. “Ondernemerschap komt echt bij jezelf vandaan, niet door wat je overneemt van je ouders. Ik ben op zoek gegaan naar een eigen winkel en ik heb een hele goede keuze gemaakt. Ik kan mij namelijk naadloos identificeren met de Spar-formule. De foodservice, de stijl, de lokale betrokkenheid. En bovenal de vrijheid binnen de formule. Ik ben geen bestuurlijk type dat met lijstjes door de winkel loopt. Ik sta graag tussen de klanten met m’n handen de koude bloemkolen in de schappen te leggen.”

Kansen tijdens de feestdagen
De meeste kansen tijdens de feestmaand liggen volgens de ondernemer rond oud en nieuw. “Mijn winkel is goed ingericht voor het borrelmoment, alles wat met borrelen te maken heeft. Hapjes, lekkernijen. Over het algemeen is Spar iets minder geschikt voor de weekboodschappen, dus veel mensen zoeken het voor de inkopen voor het kerstdiner niet meteen per se bij mij. Maar voor een borrelavond als oud en nieuw is het hier perfect. Wel grijp ik de kansen aan om mensen te bewijzen dat ze hier ook prima terecht kunnen voor de kerstinkopen.”
Dat doet hij onder meer met de blokhut buiten, waarmee hij kan inspelen op de verschillende feestdagen met allerlei verkoopacties. “Rond de kerstperiode versieren we de hut in kerststijl en verkopen we bijvoorbeeld glühwein, warme chocolademelk of oliebollen. Het kleine huisje ziet er dan zó gezellig uit, dat ik zeker weet dat mensen die langsrijden, op weg naar de ‘verkeerde’ supermarkt, omkeren. Omdat ze denken: daar moet ik zijn! Ook houden we een winterse proeverij in de winkel, een soort moonlightshopping, waar verschillende leveranciers – waaronder lokale – allerlei producten laten proeven die ze graag onder de aandacht willen brengen.”

Hart voor de zaak
“Ik wil dat de sfeer in mijn winkel gezellig en gemoedelijk is, en dat mijn medewerkers met plezier naar het werk gaan. Dat gaat alleen wanneer je goed bent voor je mensen, met ze in gesprek gaat en naar hun behoeften luistert. Vragen als ‘Wat wil je doen, waar ben je goed in?’ zijn erg belangrijk, omdat je op deze manier het beste uit je personeel kunt halen. Het team is hierdoor ontzettend gegroeid”, aldus Nicolai.

Nu de drukte van de feestmaand weer voor de deur staat, vindt Nicolai het extra belangrijk om zijn team goed voor te bereiden op de komende drukte. “Deze week heb ik toevallig een mail gestuurd naar alle medewerkers met de boodschap lief en flexibel naar elkaar te zijn, en elkaar te helpen waar kan. ‘Zorg goed voor jezelf want de echte drukte moet nog komen!’”
En die boodschap wordt door iedereen ter harte genomen. “Ik ben ontzettend bevoorrecht met mijn personeel”, zegt Nicolai vol overtuiging. “Ze hebben hart voor de zaak en gaan allemaal de strijd aan om het maximale eruit te halen. Wanneer we een mijlpaal halen, vieren we dit met zijn allen. Want successen behaal je namelijk niet in je eentje.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.