DEN HAAG – Consumenten zijn in november minder positief gestemd dan in de maand daarvoor. Het consumentenvertrouwen staat op -25. Dit meldt het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS).
Pessimisme over het economisch klimaat is de reden voor de daling. Gemiddeld lag het consumentenvertrouwen in de afgelopen twintig jaar op -10. In november 2024 is dat dus fors lager met -25. In 2006 waren de Nederlandse consumenten een stuk positiever, in dat jaar steeg het vertrouwen naar +36. In september en oktober 2022 werd de laagste stand ooit gemeten, namelijk -59.
Koopbereidheid
Het negatieve vertrouwen in het economische klimaat geldt, volgens het onderzoek, voor zowel de afgelopen 12 maanden als voor de komende 12 maanden. De koopbereidheid kwam in november uit op -12, net als in oktober van dit jaar. Het oordeel over de financiële situatie was de afgelopen 12 maanden wat negatiever en voor de 12 komende maanden zijn de consumenten ook minder positief.
Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986. Dit gebeurt op basis van een onderzoek naar de consumentenconjunctuur dat uit vijf deelvragen bestaat. Van elke vraag wordt het saldo van positieve en negatieve antwoorden genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops