pexels-cottonbro-3943719.jpg

Consumentenbond: 'Krimpflatie gaat gewoon door'

DEN HAAG – De Consumentenbond heeft opnieuw onderzoek gedaan naar krimpflatie; krimpflatie bij producten in de supermarkt gaat nog steeds door. Producten waarvan de inhoud eerder al stiekem was verkleind, zijn opnieuw kleiner geworden.

Redactie |

Bij het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond kunnen consumenten meldingen doen over voorbeelden van krimpflatie. In 2024 kwamen er 250 meldingen binnen. Dit zijn er wel minder dan voorgaande jaren. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, heeft hier een mogelijk verklaring voor: “Dat kan komen, doordat veel merken de inhoud van hun verpakkingen al eerder hebben verlaagd. Óf omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen.”

Voorbeelden
Een voorbeeld van krimpflatie is bijvoorbeeld Maaslander die de inhoud van een pak belegen kaas eind 2024 verlaagde van 150 gram naar 140 gram. Dit lijkt niet veel, maar in 2023 zat er in zo’n pak nog 200 gram. “Bij elkaar opgeteld een forse krimp in een paar jaar tijd, terwijl de prijs niet evenveel meedaalde”, zegt Molenaar. Een ander voorbeeld is dat een doos Ariel wascapsules in 2020 nog veertien capsules bevatte, daarna dertien, twaalf en inmiddels nog maar tien. En de inhoud van Snack a Jacks Barbecue Paprika-rijstwafels ging vanaf 2017 van 145 gram naar 127, 117, 107 en uiteindelijk nu 103 gram.

Fabrikanten
Fabrikanten stellen vooral winkeliers verantwoordelijk die volgens hen de prijs bepalen. Ze beweren zelf alleen adviesprijzen te geven. Wat die adviesprijzen precies zijn, willen onder meer Nestlé en Mentos niet delen. Sommige fabrikanten proberen de verminderde inhoud te verkopen als een ‘productverbetering’ die beter aansluit bij de wensen van de consument. Molenaar noemt dit kul-argumenten en stelt: “Wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zet op de verpakking dat er voortaan minder in zit of houd de inhoud hetzelfde en verhoog de prijs. Niet leuk, maar wel zo eerlijk.”

Bron: Levensmiddelenkrant