SPAARNDAM/HAARLEM – De vogeltjes fluiten, de temperaturen stijgen en de zon schijnt volop: het zomerseizoen is weer in zicht. Voor velen is de zomer synoniem met barbecueën – een culinaire traditie die mensen samenbrengt, of het nu in de achtertuin, in het park of op het strand is. Hoe bereiden supermarktondernemers zich voor op de drukte die de barbecuegekte met zich meebrengt? Levensmiddelenkrant spreekt Han Bouwens, ondernemer en directeur bij AH Bouwens supermarkten in Haarlem en Spaarndam.
Op een warme weekenddag gaat het los in zijn winkels, vertelt Bouwens. Dit is volgens hem te danken aan het feit dat hij al meer dan twintig jaar open is op de zondag. “We waren destijds een van de eersten en klanten zijn dat niet vergeten. Ze komen op die dag nog steeds graag boodschappen bij AH Bouwens doen, waardoor we een sterke zondag hebben”, aldus de ondernemer.
Combinaties in de winkel
Op zonnige weekenddagen van mei tot oktober komen klanten inkopen doen voor de barbecue. Bouwens houdt daar terdege rekening mee: “Het barbecueseizoen is bijna een half jaar lang, dus we zijn hier altijd goed op voorbereid. Barbecue is al erg aanwezig in de winkel, ik denk dat we hier zeker minimaal 10% van de winkelvloer voor gebruiken. We hebben verschillende displays met barbecuegerelateerde non-food, zoals aanmaakblokjes en tangen. Ook hebben we extra koelingen met barbecuevlees en daaromheen aanvullende producten. Ik probeer zoveel mogelijke combinaties te maken bij de presentatie.” De ondernemer houdt de voorraad eveneens goed in de gaten. Bouwens: “We zorgen er bijvoorbeeld voor dat we altijd nog voldoende stokbroden hebben liggen. Daarnaast gebruiken we een aparte barbecuelijst voor voorraden. Die houdt ons scherp, zo kunnen we snel schakelen.”
BBQ-trends
De nieuwe generatie, Gen Z, barbecuet heel anders dan eerdere generaties, stelt Bouwens. “Ik zie de vega(n)-trend nog steeds verder groeien, zowel in mijn winkel als daarbuiten. We hadden laatst een personeelsbarbecue, waarbij ik goed in de gaten moest houden of er nog wel genoeg vega-producten op de barbecue lagen. Vroeger vond ik dat lastiger, maar nu denk ik er veel meer over na. Je ziet het veel meer terug in het schap. Gen Z gaat steeds meer zelf besteden en bij deze groep is er nou eenmaal een grote vraag naar vega, dus bied ik in mijn beide winkels een breed assortiment aan vega(n) producten”, zegt de supermarktondernemer.
Ook groenten winnen terrein op de barbecue. “Ik zie dat onder meer courgettes, aubergines en tomaatjes harder gaan in de winkel als er gebarbecued wordt. Mensen kiezen tegenwoordig minder voor de vette hap; juist de gezondere opties in combinatie met bewuster vlees zijn in trek”, aldus Bouwens.
Lees verder onder de foto ↓
Grotere satévariant
Bouwens heeft twee Albert Heijnwinkels, in Spaarndam en Haarlem. Ziet hij verschillen tussen de twee vestigingen als het gaat om barbecueën? “De winkeluitstraling en voorraden zijn bij beide winkels enigszins hetzelfde”, antwoordt de ondernemer. “Maar ik zie wel een verschil in drukte. In Spaarndam ligt het toeristengehalte hoger. Het heeft al een strandpaviljoengevoel, dus hier komen mensen juíst om te barbecueën. Haarlem daarentegen loopt in de zomer een beetje leeg, mensen gaan liever naar het strand. Daarom is de aanloop voor barbecueproducten hier iets minder dan in Spaarndam, maar er blijven gelukkig nog steeds meer dan genoeg barbecueërs achter.”
Behalve twee supermarkten heeft Bouwens ook zijn local shop ‘Bij de Buuf’ naast zijn Albert Heijn in Spaarndam. Klanten kunnen hier terecht voor een broodje en de winkel biedt lokale producten. Die zijn ook in Bouwens’ supermarkten te vinden en spelen deels in op het barbecueseizoen. “We bieden een grotere satévariant, zoals je in een restaurant zou krijgen, in plaats van drie kleine stokjes. Dit kan je nog niet in de supermarkt vinden. Daarbij hebben we ook huisgemaakte sauzen speciaal voor bij grillproducten”, vertelt Bouwens.
Koning van de barbecue
De ondernemer laat zich inspireren door de jaargetijden. “Wanneer het voorjaar aanbreekt en het zonnetje begint te schijnen, begint het bij mij te kriebelen. Ik raak dan gelijk geïnspireerd om het barbecueseizoen weer in huis te halen. Barbecueën is gezelligheid en verbinding, en het geeft mensen een vakantiegevoel. Daarom is het zo leuk om te presenteren in de winkels, omdat mensen er echt blij van worden. En, niet te vergeten, het blijft ook gewoon heel lekker”, aldus Bouwens. Welk product mag er dan écht niet ontbreken op de barbecue? “De hamburger, dat is en blijft toch de koning van de barbecue. Zeker omdat die ook makkelijk kan worden vervangen door een vega-variant”, eindigt Bouwens.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.