Andree Kennis aan het werk.jpg André Kennis aan het werk in zijn Vakantiesuper.

Ondernemers

Interview: Ondernemen in een seizoensgerichte supermarkt

DE COCKSDORP/WOUDENBERG - Met Pasen loopt Texel, een toeristeneiland bij uitstek, vol met bezoekers. Dat betekent een tandje bijzetten, ook voor supermarktondernemers op campings en vakantieparken. Dick Hooijschuur van Spar enjoy in het NoordHollandse De Cocksdorp kan dit beamen. Ondanks dat de winkel het gehele jaar door geopend is, in tegenstelling tot veel andere winkels op campings, barst de drukte dan pas echt los op vakantiepark De Krim. Datzelfde geldt voor Vakantiesuper Woudenberg op de Utrechtse Heuvelrug van André Kennis en zijn vrouw Petra. Levensmiddelenkrant vraagt zich af hoe het eraan toe gaat in een seizoensgerichte supermarkt.

Nanja Pol |

Vakantiepark De Krim op Texel richt zich op gezinnen met jonge kinderen en tieners in het luxe segment, mensen die bereid zijn wat meer neer te tellen voor luxe en comfort. Het aanwezige bekroonde zwembad, de wildwaterbaan, diverse restaurants en ook Spar enjoy dragen hieraan bij. Op dit park komen het gehele jaar door bezoekers. Vanaf april, met Pasen dus dit jaar, begint het seizoen. Dit duurt tot oktober. Hooijschuur: “We richten ons in deze periode dan ook extra op de toeristen. Met Pasen hebben we traditiegetrouw altijd veel Duitse bezoekers. In de meivakantie zijn dat voornamelijk toeristen uit eigen land die de meivakantie bij ons komen vieren.” Hij vervolgt: “We passen ons assortiment daar op aan. Duitsers kopen meer water dan Nederlanders. Ook willen ze graag volle zuivelproducten en geen magere, dus volle melk, yoghurt en kwark. Opvallend is de toename in de verkoop van Senseo-koffie wanneer er Duitse toeristen zijn.”

Afbakbroodjes
De hoeveelheid afbakbroodjes schiet omhoog, net als versgeperste jus d’orange, warme snacks, belegde broodjes en maaltijden. In de zomer bestaat een derde van het assortiment uit deze producten. ”In de bakkerij staat echt niemand stil. We beginnen met de croissants en afbakbroodjes zoals kaiserbroodjes, tijgerbollen, pompoenbroodjes en petit pains. Daarna maken we de belegde broodjes zoals baguette rustiek, wit en meergranen met kip, filet americain, gerookte zalm en gezond. Ook de salades waaronder salade carpaccio, Caesar en falafel worden dan bereid. Met name wanneer de campings om ons heen ook opengaan, neemt de vraag naar die producten toe”, aldus de ondernemer. “We verkopen verder geen specifieke campingartikelen, op chemische toiletproducten en bbq-spullen na.”

Lokaal
Lokale, Texelse producten zijn wel alom vertegenwoordigd, meldt Hooijschuur. Logisch en ook belangrijk, omdat er veel toeristen uit met name Nederland en Duitsland op het park komen. Er liggen veel streekproducten in de winkel, zeker in het zomerseizoen. Jam van fruit uit De Zelfpluktuin van Texel is zo’n product. Net als kaas van Kaasboerderij Wezenspeyk en cosmeticaproducten zoals handcrème van de schapenboerderij. Hooijschuur vult nog snel aan: “En Texels bier, Skuumkoppe en Skiller Wit natuurlijk, hoe kan ik die nou vergeten?”

"In de bakkerij staat niemand stil"
iStock-803808894.jpg Kaiserbroodjes zijn populair voor het ontbijt op vakantie

Tabak
Tot 1 juli mag er nog tabakswaar verkocht worden in de Nederlandse supermarkten. Ook Spar enjoy ontkomt vanzelfsprekend niet aan het naderende verkoopverbod. Hierop zegt de supermarktondernemer: “Gelukkig valt het omzetverlies wel mee, het is zo’n 6 procent van mijn totaalomzet. Rokers kunnen met ingang van juli hun rookwaren alleen nog bij de Primera-winkel in De Koog en de tankstations op het eiland halen.”
Niet alleen in het seizoen, maar ook daarbuiten kampt de winkeleigenaar met personeelskrapte. Ondernemer als hij is, zoekt Hooijschuur altijd naar alternatieven en oplossingen. “Op Texel hebben we meer dan waar ook met vergrijzing te maken. De hoeveelheid gezinnen en dus aanwas in jonge werknemers wordt steeds minder. Er is sprake van een dalende lijn in de vijver waaruit we vissen. En behalve de winkels heeft ook de horeca natuurlijk extra handjes nodig”, aldus de supermarkteigenaar. “Voor personeel van buitenaf heb ik twee stacaravans op de camping. Verder pak ik de problematiek aan door veel te automatiseren en te investeren in zelfscan en een flessenautomaat. Ik heb de openingstijden aangepast en probeer zo efficiënt mogelijk te werken en goed te kijken naar mogelijkheden. Ik blijf altijd zoeken en zo de uitdaging aan te gaan. Uiteindelijk lukt het altijd wel weer.”

Sparren over Spar
Hooijschuur komt uit een echt supermarktgezin. Zijn vader had al twee supermarkten op Texel waarvan zus Lyanne de Plus en hij de Spar heeft overgenomen. Zijn broer is zelf een Plus in Leiden begonnen. “Het gaat met de feestdagen dan ook vaak over de winkels. We sparren veel over de Spar”, lacht hij. Toch weten hij en zijn vrouw wel een goede balans te vinden in werk en privé. “Ik heb in de winter extra veel tijd voor ons gezin.”

Iets aanpoten
Ook André en Petra Kennis hoor je niet klagen over de werk-privébalans. Hun vakantiesuper in Woudenberg is van april tot oktober zes dagen per week geopend. Zondag is een rustdag. Zowel voor hen als voor de bezoekers van het besloten vakantiepark. “We werken vijf maanden keihard. De laatste week van maart gaan we open en we sluiten op 1 oktober. Daarna ruimen we nog twee weken op en pakken we onze rust”, aldus Kennis. ”We draaien de winkel met zijn tweetjes, zonder personeel, iets aanpoten dus. Die zondagsrust is dan ook broodnodig.”

Te duur?
Camping- en buurtwinkels hebben de naam duur te zijn. Klanten hebben wel de intentie om iets meer te betalen voor de producten. “Maar je moet het niet overdrijven. De truc is de verrassing bij de kassa. Bied de klant de normale prijsstelling die maximaal 15 procent hoger mag zijn dan in de reguliere supermarkt”, vindt Kennis. “Anders krijg je opmerkingen bij het afrekenen als: ‘Ja, maar dat ga ik niet doen!’

Service
“Het is een aparte business, zo’n vakantiewinkel draaien. Je moet anders denken, meer vanuit gastvrijheid. Qua assortiment is het niet echt anders, maar meer in de breedte, niet in de diepte. Voor elk product is wel een vervanging”, zegt de ondernemer die hierin veel ondersteuning krijgt van leverancier Boon Food Group. “Beschikbare ruimte is key . Wij hebben 300 vierkante meter verkoopruimte, twee keer zoveel als de gemiddelde campingwinkel. We kunnen het assortiment ruim opzetten en meer laten zien. Dat wat we niet hebben, halen we op verzoek bij een collega-supermarkt. Een stukje extra service naar de klant”, aldus Kennis. “Omdat we veel trouwe, vaste klanten op het park hebben, zijn service, gastvrijheid en vriendelijkheid erg belangrijk voor de gunfactor. Dit doen we hier nu al voor het derde jaar.”
Ook bij de Vakantiesuper op de Utrechtse Heuvelrug zorgen de afbakbroodjes voor een flink deel van de omzet. Verder doet Kennis wel iets in maaltijden, maar de gezinnen op dit park koken zelf of gaan naar een eetgelegenheid. “Geen snacks en belegde broodjes bij ons dus, maar als extraatje maken we zelf stroopwafels. Meer als gimmick, hoor. Het geeft sjeu aan de winkel”, zegt Kennis lachend. “Ik ben een blije ondernemer. We maken hier en daar wat gekkigheid, bieden extra veel service en geven het gevoel dat bezoekers thuis zijn bij ons. Dit is een andere manier van winkeltje spelen dan in een gewone supermarkt. Al willen we natuurlijk in de eerste plaats winst maken.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.