BRESKENS – Het gaat goed met Confiserie Napoleon, zo stelt Jamila Knoope, marketing manager bij het bedrijf. Ondanks de vele marktveranderingen in de afgelopen jaren, heeft de fabrikant groei in zowel waarde als volume gerealiseerd. Door te innoveren en in te spelen op trends weet Confiserie Napoleon consumenten keer op keer te verleiden met haar assortiment. Levensmiddelenkrant spreekt Knoope over de recente en toekomstige vernieuwingen van de snoepfabrikant.
Door te innoveren en in te spelen op trends weet Confiserie Napoleon consumenten keer op keer te verleiden met haar assortiment. Levensmiddelenkrant spreekt Knoope over de recente en toekomstige vernieuwingen van de snoepfabrikant.
In de laatste jaren heeft Confiserie Napoleon veel ontwikkelingen doorgemaakt. Een van de grootste veranderingen is toch wel de plastic folie om de kogels die is vervangen door een waspapieren variant. Hoe bevalt het? “Het is een lang proces geweest, omdat het toch wel een groot effect heeft op de productie. Daarom hebben we de waspapiertjes uitvoerig getest voordat ze in gebruik werden genomen. Sinds ze in de winkels liggen, hebben we eigenlijk alleen maar positieve ervaringen en feedback gehad. Klanten vinden bijvoorbeeld de nieuwe wikkels veel makkelijker te openen. Daarnaast zijn de producten nu kleurrijker, doordat de waspapiertjes niet doorzichtig zijn en daardoor staan ze mooier op het schap. De kogels vallen veel meer op”, licht Knoope toe.
Inspelen op trends
Ook in het assortiment ontwikkelt Confiserie Napoleon volop. Trends worden scherp in de gaten gehouden, zeker op social media. “Op TikTok gaan trends zó snel”, vertelt de marketing manager, “daar moet je dan gauw op inspelen. Je hebt bijvoorbeeld nu veel challenges waarbij jongeren extreem pittige of zure snacks proeven. Napoleon heeft al zure smaken, dus wat dat betreft zitten we gebakken.”
Maar ook trends over de gehele markt monitort Confiserie Napoleon nauwkeurig. Zo kwam de snoepfabrikant vorig jaar bijvoorbeeld met een kogelmix met cocktailsmaken, gericht op de volwassen snoeper, die inspeelde op de nog altijd groeiende cocktailtrend. Of neem de speciale oranje verpakking voor Koningsdag en het lopende EK voetbal. Knoope: “Elk jaar ontwikkelen we nieuwe smaken en limited editions die aansluiten op de trends en seizoenen. Daarmee willen we actief nieuwe consumenten aantrekken. Daarnaast proberen we proactief smaken te vervangen die niet aanslaan. Zo houden we ons assortiment dynamisch en blijven we goed aanvullen binnen de categorie als category challenger.”
Grote vooruitgang
Duurzaamheid is een veelbesproken thema, ook binnen de snoepcategorie. Hoe pakt Confiserie Napoleon dit aan? “We hebben natuurlijk al een grote vooruitgang geboekt met onze waspapieren wikkels. Daarnaast zijn we aan het kijken hoe we de plastic zakken kunnen vervangen”, zegt Knoope. In het productieproces heeft de fabrikant stappen gemaakt. De energie is groen, de warmte wordt hergebruikt en voor de dozen wordt papieren tape gebruikt zodat het volledig gerecycled kan worden. “Er is veel nieuwe wetgeving omtrent de CO2-footprint van bedrijven. Hierin zijn wij veel afhankelijk van derden, dus om meer overzicht te hebben, gaan we al onze uitstoot in kaart brengen. Dan hebben duidelijk hebben waar we nog kunnen besparen”, legt Knoope uit.
Bewust snoepen
Een ander thema dat snoepfabrikanten bezighoudt, is discussie vanuit de overheid omtrent suiker en gezond eten. Dit heeft geresulteerd in onder andere de NutriScore. Knoope: “Wij kiezen ervoor om deze niet op onze producten te zetten, omdat het voor consumenten al wel duidelijk is dat snoepen niet gezond is. Wij zijn van mening dat snoepen mag, mits op een verantwoorde manier; het is en blijft een traktatie. Wij hebben een samenwerking met bewustwordingscampagne Geniet Gerust, om het belang van balans, portiegrootte en beweging uit te dragen. Daarnaast is ons snoep los verpakt, waardoor er een vorm van portion control is.”
Leuk schap
Al met al zijn er veel ontwikkelingen gaande binnen het snoepschap én bij Confiserie Napoleon. Hoe ziet het snoepschap er over tien jaar uit? “Ik denk dat er veel minder plastic verpakkingen zullen worden gebruikt. Daarnaast voorspel ik minder drop(smaken) in de schappen en juist meer vraag naar fruitsmaken. Ook zal suikervrij een grotere rol kunnen gaan spelen om de consument een verantwoord alternatief aan te bieden. Als Confiserie Napoleon hebben we een mooie positie in Nederland qua distributie en ik hoop dat we het schap net zo fun kunnen houden als nu”, sluit Knoope af.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.