Portretfoto Laura van Kuijk.jpg De koekjes die Laura van Kuijk vasthoudt, hebben Nutri-Score B en zijn dus een gezondere keuze.

Interview: Céréal laat zien: smaak en gezondheid gaan hand in hand

BREDA – Sinds 1934 combineert Céréal spontaan genieten met gezonder leven, zonder hiervoor in te leveren op smaak of kwaliteit. De marktleider in de categorie suikerbewust werkt sinds het prille begin samen met diverse voedingsexperts om de juiste producten te ontwikkelen die goed zijn voor lichaam en geest. “Bij Céréal vinden wij dat spontaan genieten en gezonder leven perfect te combineren is. Met respect voor onze planeet, maar zonder smaak op te offeren”, stelt Laura van Kuijk, product manager Céréal Nederland, onderdeel van Nutrition & Santé. “Want bij Céréal gaan smaak en gezondheid hand in hand.”

Yentl Bocxe Strik |

Nutrition & Santé heeft gezondheid hoog in het vaandel staan. In hoeverre is dit zichtbaar in de bedrijfsvoering?
“De positie van Nutrition & Santé ligt besloten in haar naam: het ontwikkelen van ‘healthy’ en ‘active’ voedingsproducten en het aanbieden van voedingsoplossingen voor het welzijn van lichaam en geest. Wij bieden een transparante benadering van voeding, rijk aan smaak en voordelen. Onze expertise is het leveren van het allerbeste uit de natuur voor het welzijn van de mens. Gezonde voeding zal in belang toenemen en we zien het daardoor als onze plicht een grote bijdrage te leveren aan de collectieve gezondheid.”

Welke rol spelen de producten van Nutrition & Santé in het schap?
“De producten van Nutrition & Santé liggen bij de meeste retailers in het schap bewuste voeding of in het gezondheidsschap. In dit schap zijn producten vertegenwoordigd waarbij gezondheid centraal staat. Dit assortiment bestaat uit producten voor afslanken, sport, well-being (verrijkt met vitamines, mineralen of vezels), en ‘free from’ (zonder suikers en gluten- en lactosevrij). Céréal mag zichzelf ruim marktleider noemen binnen het ‘suikerbewust’ assortiment.”

En juist die laatste categorie zouden we graag belichten. Waar heeft Céréal haar marktleiderspositie aan te danken?
“Een luisterend oor naar onze consumenten, denk ik. Doordat onze expertise op het gebied van voeding continu evolueert, verbeteren wij voortdurend onze nutritionele profielen. Dit betreft bijvoorbeeld het elimineren van palmolie in onze producten. Maar ook streven we ernaar om geen kunstmatige smaak- en kleurstoffen of chemische conserveermiddelen te gebruiken. Allemaal met het doel de best mogelijke Nutri-Score te behalen. Daarnaast is Céréal trots op de jarenlange relatie met lokale Franse boeren, via een ambitieus programma van verantwoorder en duurzamer telen.”

Voor welke doelgroepen zijn de Céréalproducten bedoeld?
“Iedereen die gezonder wil genieten kan bij Céréal terecht! Met onze nieuwe positionering willen we onze doelgroep verruimen en nieuwe consumenten aantrekken. Ons aanbod is heel breed en heeft verschillende beloftes. Dit gaat van ‘vrij van’ suikers, gluten en lactose tot well-being. Dan moet je denken aan meer vezels, met magnesium en vitamines of biologische producten. Ook mensen met bepaalde voedingrestricties kunnen bij ons terecht. Céréal-producten hebben een duidelijke claim op de voorkant van de verpakking, zodat men direct ziet wat voor hen geschikt is.”

Hoe groot is het aandeel ‘zoet’ in het Céréal-assortiment?
“Het is het breedste aanbod binnen het Céréal-assortiment, omdat we hier een gezondere oplossing willen bieden met verschillende beloftes, zoals suikerbewust, glutenvrij, meer vezels en meer nutriënten. Ons aanbod gaat van broodbeleg als hagelslag, jam en chocopasta tot gezondere snacks als koek, chocolade en snoep.”

"Het continu streven naar betere nutritionele profielen zit in ons dna"
section1_page20_article45_4.jpg

Welke middelen gebruikt Céréal om haar suikerbewuste producten te zoeten?
“Het is een bewuste keuze van Céréal om geen intensieve zoetstoffen te gebruiken, zoals aspartaam. Wel gebruiken we zoetstoffen met een natuurlijke basis, waarbij je niet moet inboeten op smaak en die binnen ons free from-assortiment ook een verminderde impact hebben op de bloedsuikerspiegel. Het grootste gedeelte van het Céréal suikerbewust assortiment is gezoet met de zoetstof maltitol. Maltitol is bijna even zoet als suiker, maar levert minder calorieën en zorgt voor een betere energiebalans. Daarnaast hebben we binnen ons suikerbewust assortiment ook een paar producten die zijn gezoet met steviolglycosiden uit stevia, van natuurlijke oorsprong. Ook maken we veel gebruik van de natuurlijke zoetkracht van fruit.”

Het suikerbewust assortiment van Céréal is onderverdeeld in twee deelsegmenten. Wat zijn de verschillen tussen deze subcategorieën?
“We hebben twee duidelijke segmenten. De producten in het segment Free From Sugar bevatten geen of minder suikers. Maar om de zoete smaak te bewaren gebruiken we een zoetstof op een natuurlijke basis. Deze producten hebben ook een verminderde impact op de bloedsuikerspiegel. Daarnaast hebben we onlangs een nieuw segment gelanceerd, ‘Less Sugar, No Sweeteners’ waarin we producten aanbieden met een sterke suikerreductie, maar zonder zoetstoffen. Dit segment bevat heerlijke koekjes en binnenkort breiden we het uit met andere verrukkelijke concepten.”

Welke Céréal-innovaties verdienen een extra podium?
“Het Less Sugar, No Sweeteners-segment werd pas onlangs gelanceerd en het is nieuw in de markt. Céréal staat bekend om haar sterke suikerreducties en deze expertise hebben we nu ook gecombineerd in een segment zonder het gebruik van zoetstoffen. Hierdoor worden onze producten nog toegankelijker, voor zowel jong als oud. Céréal Soft Cookies Choco-Walnut bevat maar liefst 55% minder suiker en heeft NutriScore B. Een gezondere keuze dus.”

Ook in de innovaties rondom de verpakkingen heeft Céréal niet stilgestaan. Wat is er anders aan de nieuwe verpakkingen?
“De gehele look & feel van Céréal is veranderd, waardoor het er een stuk jonger, hipper en frisser uitziet. In het logo komt zowel de zon als koren terug, die de unieke kenmerken van Céréal vormen en waardoor het herkenbaar blijft. Daarnaast hebben we de verpakking vernieuwd naar meer appetite appeal , waarbij de gezondheidsclaims duidelijk naar voren komen. Hierdoor spatten de producten van het schap.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: