SCHOONHOVEN - Advertenties spelen een zichtbare rol in het leven van supermarktondernemers. Bas Rechtuyt van Plus Rechtuyt deelt zijn ervaringen over dit onderwerp. Hij is al bijna twintig jaar eigenaar van zijn eigen winkel en adverteert bij lokale bladen en sportclubs en maakt gebruik van retailmedia. Daarnaast ziet hij dagelijks veel advertenties, waar hij toch altijd wel een beetje met een ondernemersblik naar blijft kijken, zelfs thuis.
Rechtuyt is met name geïnteresseerd in nieuwe en innovatieve producten. “Het is natuurlijk deels persoonlijke interesse waar je wel of niet op aanslaat. Ik kijk vooral naar een hoog ‘lekker’-gehalte en of het een product is met een toevoeging, dus niet de zoveelste hagelslagvariant. Daarnaast kijk ik naar innovatie. Op dat vlak staat het vanuit fabrikantenzijde al een aantal jaar redelijk stil, dus nu zijn het vooral kleine nichedingetjes die ik interessant vind. Een voorbeeld hiervan is de Kesbeke Augurkenkaas die laatst op de markt kwam. Doordat je een advertentie daarover ziet, denk je: hé, dat zou interessant kunnen zijn voor mijn eigen bedrijf. En dan ga je achter zo’n product aan om het in je winkel te krijgen.”
Visueel georiënteerd
Iedereen heeft andere voorkeuren als het gaat om advertenties. “Ik vind het lastig om te zeggen wat nou echt werkt voor mij bij een advertentie, naast nieuw en innovatief. Ik denk dat we als mensen toch wel heel erg visueel georiënteerd zijn. Het gaat voornamelijk om de afbeelding en de sfeer die je daarmee oproept, en de tekst moet daarbij ondersteunend zijn. Wat niet werkt, is als een advertentie heel erg schreeuwerig is, met gebruik van termen als ‘meer rendement’. Het heeft geen zin als fabrikanten advertenties of producten op mij afsturen. Dat gebeurt bijna niet meer, omdat zij het nut ervan waarschijnlijk niet meer inzien. Je kunt het veel beter zelf tegenkomen”, aldus Rechtuyt.
Aantrekkelijk
Advertenties komen voorbij op de radio, televisie, in print, online en buiten. Maar wat is aantrekkelijker? “Je gebruikt natuurlijk allerlei media, van papier tot online. Alles komt dagelijks wel voorbij. Ik vind het één niet aantrekkelijker dan het andere. Ik kijk naar advertenties met een combinatie van een ondernemers- en een consumentenblik. Je blijft altijd ondernemer, de hele dag door. Maar het één sluit het ander niet uit. Als het als consument interessant is, is het als ondernemer misschien ook interessant.”
Passend
De supermarktondernemer doet zelf verschillende dingen met adverteren. “In mijn winkel maak ik bijvoorbeeld gebruik van retailmedia. We hebben hiervoor gekozen, omdat we binnen onze organisatie een enorme professionaliteitsslag aan het maken zijn en daarnaast is het een mooie manier om producten en diensten onder de aandacht te brengen bij de consument. Het is passend bij de richting waarin we ons in bewegen: meer digitaal. Daarnaast adverteer ik af en toe in lokale printmedia en bij lokale sportverenigingen. Bij die plaatselijke clubs doe ik het ook om ze te ondersteunen. Bij mijn eigen advertenties vind ik het vooral belangrijk dat het past bij waar ik het plaats”, zegt Rechtuyt.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.