Lidl0036 2.jpg Als het aan de supermarkten ligt, gaat de verkoop van plantaardig door het dak tijdens de actieweek

Formules

Inspireren en uitdagen leiden tot bewuste keuze

NIEUWVEEN – Aan de zevende editie van de Week Zonder Vlees & Zuivel doen ook supermarkten mee. Welke acties kunnen we van hen verwachten om het plantaardige onderwerp nog eens stevig onder de aandacht te brengen?

Fabiana van de Paverd |

Levensmiddelenkrant vroeg een aantal supermarktformules naar de deelname aan deze veelzeggende plantaardige week: Lidl, Albert Heijn, Jumbo, Plus en Coop, Aldi, Ekoplaza en Nettorama. Alle winkelketens zijn het er unaniem over eens dat deelname essentieel is vanwege de bewustwording. In die week krijgen alternatieven volop de aandacht en geen van de supermarkten promoot dan vlees- of zuivelproducten. Over de gehele linie willen de supermarkten vooral inspireren en gewoontes doorbreken.

‘Week van plantaardig’
Lidl introduceerde vijf jaar geleden als een van de eerste supermarkten een vleesvrije folder in de actieweek en doet dat nog steeds. Dit keer is de folder ook vis- en zuivelvrij. “Naar klanten toe communiceren wij vooral de opties. Uiteindelijk gaat het om een betere balans, dus wat ons betreft mag het ook de ‘Week van plantaardig’ worden, zo steek je hem wellicht wat positiever in”, aldus Lidl.

Eiwit-methodiek
Om haar campagne extra kracht bij te zetten, lanceert Aldi in week 10 ‘My Vay’, haar nieuwe merk voor producten met zuivelvervangers. Aldi werkt met de eiwitmethodiek ontwikkeld door Green Protein Alliance en ProVeg, die aantoont dat de verkoopverdeling van plantaardige en dierlijke eiwitten in 2022 37%/63% bedroeg. “Vóór de zomer publiceren we de meting over 2023.”

Scherpe prijzen
Jumbo richt zich tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel vooral op productengroepen als vleesvervangers, plantaardige zuivel, groenten en fruit, noten en peulvruchten. Volgens het bedrijf valt het op dat de scherpere prijzen een belangrijke factor zijn bij de keuze voor een plantaardiger eetpatroon. “Dit heeft onze aandacht en we kijken continu hoe we deze producten betaalbaar houden.”

Vega(n) challenge
Ekoplaza juicht deelname aan de actieweek toe: “We lanceren samen met de Vegetariërsbond een vega(n) challenge met zeven recepten, tips en weetjes, om klanten te inspireren een week lang vega(n) te koken.”

Plus en Coop omarmen de diervrije week en richten de schijnwerpers op de hele categorie vleesvervangers. “We proberen consumenten te inspireren om voor alternatieven te kiezen. Er is veel keuze en veel om te proberen.”

Verleiding
Ook Nettorama toont betrokkenheid met extra promoties van vis, vega en plantaardige producten. “Op het vlak van zuivel staat een mooie actie met Alpro gepland en we hanteren zeer aantrekkelijke actieprijzen om klanten te verleiden tot bewuste keuzes.”

Uitbreiding assortiment
Vanuit de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’, helpt Albert Heijn klanten kiezen voor meer plantaardig. Haar vega(n) assortiment breidt gestaag uit om de keuze makkelijk en betaalbaar te houden. Dit is in lijn met haar doelstelling: 60% plantaardig in 2030.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.