Evabloem_HelloFresh-E-fleet_05.jpg Foto: Eva Bloem / HelloFresh

Fabrikanten

HelloFresh zet verder in op elektrificatie

AMSTERDAM – Maaltijdboxleverancier HelloFresh zet een volgende stap in het elektrificeren van het transport. Samen met Lelieveld Transporten gaat het elektrische vrachtwagens inzetten voor het transport tussen het centrale distributiecentrum en de bezorghubs. Dit moet jaarlijks een besparing opleveren van 191.000 kilo co2-uitstoot.

Redactie |

HelloFresh beheert naar eigen zeggen het grootste honderd procent gekoelde elektrische wagenpark van Europa. Door de sterke focus op de zogenoemde last mile wordt nu met rond de vijfhonderd elektrische bezorgwagens ongeveer 90% van de bezorgingen bij klanten elektrisch uitgevoerd. Drie jaar geleden was dat percentage nog maar 10%. Het bedrijf heeft de ambitie om op termijn alle bezorging elektrisch uit te voeren.

Innovaties
“Bij HelloFresh Group streven we naar de best mogelijke service voor onze klanten en werken we voortdurend aan duurzame innovaties,” zegt Thomas Stroo, coo Benelux bij HelloFresh Group. “In lijn met deze strategie is het opbouwen van een geëlektrificeerd wagenpark met gekoelde bestelwagens een logische stap voor ons. Bijgevolg hebben we nu de grootste gekoelde, elektrische bezorgvloot van Europa, iets waar we zeer trots op zijn,”

Het maaltijdboxbedrijf verlegt nu de focus op de middle mile, het transport van het distributiecentrum naar de veertien bezorghubs verspreid over de Benelux. Hiervoor is het bedrijf samen met Lelieveld Transporten een pilotproject gestart. Hiervoor wordt een Volvo FH Electric gebruikt die een bereik heeft van 300 kilometer en een capaciteit van 50 ton. De wagen zelf zorgt voor een besparing van 175.000 ton co2-uitstoot, terwijl het elektrisch aangedreven koelsysteem van de trailer nog eens 16.000 ton bespaart.

Verminderen
“De inzet van een elektrische vrachtwagen in ons pilotproject is een belangrijke mijlpaal in onze inspanningen om verder te verduurzamen. We verminderen niet alleen onze co₂-uitstoot, maar heroverwegen onze volledige toeleveringsketen om onze ecologische voetafdruk verder te verkleinen. Dit project toont hoe actief we werken aan innovatieve oplossingen die een blijvende positieve impact hebben op zowel het milieu als onze gemeenschap”, concludeert Thomas Stroo.

Bron: Levensmiddelenkrant