gvo-230829-164.jpg Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant

Achtergrond

Hedra niet blij met rapportage Verpact

TERNEUZEN – De Nederlandse brancheorganisatie van drankenkartonproducenten Hedra is niet blij met het publieksverslag van recyclingorganisatie Verpact. Volgens een uitgebrachte verklaring is de organisatie teleurgesteld over de eenzijdige en onvolledige wijze waarop wordt geschreven over de behaalde recycling- en circulaire resultaten van drankenkartons.

Redactie |

In het publieksverslag van Verpact, dat hier te lezen is, wordt beschreven waarom in 2023 de nieuwe wettelijke recyclingdoelstelling voor de drankenkartons niet is gehaald. Volgens Verpact is een beperkte recyclingcapaciteit het probleem. Zo staat in het rapport dat transportvergunningen om samen te werken met een in Spanje gevestigd bedrijf op zich lieten wachten en een brand bij een Nederlandse nascheider, waar kartons uit het huisafval worden gehaald, zorgde voor vrijwel geen recycling van drankenkartons. Verpact-voorzitter Hester Klein Lankhorst noemt het een kwetsbare keten. Volgens Hedra verzuimd Verpact te vermelden dat het niet halen van de wettelijke doelstelling geen structureel probleem is, maar van onverwachte problemen in de keten en dat de resultaten van de eerste maanden van 2024 laten zien dat dit jaar de 37% wel wordt gehaald. Iets dat ook Verpact in het rapport vermeld.

Milieuvoordeel
Waar Hedra ook niet blij mee is, is het niet vermelden van de milieuvoordelen van drankenkartons. In de verklaring schrijft de brancheorganisatie dat drankenkartons vanaf grondstof tot en met recycling of verwerking na gebruik ongeveer driekwart minder CO₂-uitstoot heeft dan PET-flessen. In het publieksrapport van Verpact wordt dat inderdaad niet vermeld, maar dat geldt ook voor alle andere inzamelingsproducten. Het is maar de vraag of deze informatie in de rapportage past of dat het de taak is van de recycling- en inzamelingsorganisatie deze informatie te delen in de publieksrapportage.

De reactie van Hedra is hier te lezen op de eigen website.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops