Daar zijn ze, de winnaars van de Innova Klassiek 2020-2024, van harte gefeliciteerd namens het hele team van Levensmiddelenkrant . Als ik zo naar de lijst met de winnaars kijk, dan zie ik als eerste veel diversiteit qua producten.
Echter, na mijn gesprek met trendwatcher Anneke Ammerlaan ben ik daar heel anders naar gaan kijken. Haar viel namelijk direct op dat bijna alle producten zoet zijn, of een zoete basis hebben. Huh, alleen koek en snoep toch? Maar nee, hoor. Hoemoes met mango en de welbekende Easy Chicken Tonight hebben ook zoete tonen. Het is de rode draad in deze Innova Klassiek-editie: zoet, zoeter, zoetst. En ik kan mij daar heel veel bij voorstellen.
Samen met Anneke ging ik door de lijst heen en we keken terug naar het jaar van introductie: 2020. Ons allemaal wel bekend als het coronajaar. Vaak thuis, ellende van de maatregelen en minder mensen zien. De uitjes naar de supermarkt waren soms het hoogtepunt van de dag voor sommige consumenten. Dan heb je – terecht – meer behoefte aan comfortabele smaken, zoals karamel. Ik kan mij daar helemaal in vinden.
De producten die dit jaar de Innova Klassiek-award hebben gewonnen, zijn wat mij betreft echte successen want ze hebben dát jaar overleefd. En niet alleen 2020, ook de jaren daarna stonden in het teken van corona. Geen makkelijke periode om een product te introduceren. Wat wij terugzien in de verhalen van de winnaars, is dat zij de retailers hebben betrokken bij hun plannen en ik durf wel te zeggen dat dit heeft bijgedragen aan het succes. Uiteindelijk gaat het veel verder dan alleen iets op het schap zetten: de aandacht in de winkel en daarbuiten zorgen ervoor dat de consument wordt verleid. Ik ben benieuwd waar de producten over vier jaar staan!
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.