shaking-hands-3641639_1920.jpg

Consumentenpanel staat fusie NielsenIQ en GfK in de weg

BRUSSEL – Persbureau Reuters meldt dat databedrijven NielsenIQ en GfK bereid zijn om een deel van GfK te verkopen om goedkeuring te krijgen van de EU-mededingingsautoriteiten. Het zou gaan om het consumentenpanel van GfK.

Redactie |

De mededingingsautoriteit zou op het punt hebben gestaan om een grootschalig onderzoek in te stellen naar de voorgenomen fusie. Volgens bronnen die het persbureau heeft gesproken zou de EU gaan aandringen op verkoop van delen van het bedrijf. Om tijd te winnen heeft NielsenIQ de aanvraag voor toestemming bij de EU ingetrokken. De aanvraag zal snel mogelijk opnieuw worden ingediend.

NielsenIQ is aanwezig in meer dan 90 markten die meer dan 90% van de wereldbevolking bestrijden. GfK is leider in marktonderzoek in 67 landen. Het GfK-consumentenpanel heeft 122.500 huishoudens en 1800 retailers.

Bron: Levensmiddelenkrant