DEN HAAG – De Consumentenbond adviseert consumenten om goed te kijken naar de inhoud van verpakkingen. Uit een onlangs door de bond gehouden steekproef blijkt er in verpakkingen van huismerken vaak meer te zitten dan in die van gerenommeerde A-merken.
Daarom raadt de bond winkelende consumenten aan verder te kijken dan alleen de prijzen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Vaak zijn de verpakkingen van A-merken en huismerken even groot, waardoor het lijkt alsof de inhoud ook hetzelfde is. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn. En soms zijn de verpakkingen van A-merken zelfs groter, maar zit er gewoon heel veel lucht in. Dat zien we vooral bij wasmiddelen en vaatwastabletten. Dat zet consumenten op het verkeerde been, en het is ook niet bepaald duurzaam. En dan zijn A-merken over het algemeen ook nog eens duurder dan huismerken.”
De bond geeft een aantal voorbeelden. Zo zit er in een rol aluminiumfolie van een A-merk 10 meter folie, terwijl in het huismerk 30 meter folie zit. Een gerenommeerd merk vaatwastabletten stopt 21 tabletten in een doos, bij een vergelijkbare huismerk krijg je er 40 en dat in een kleinere doos. Om die redenen wordt consumenten gevraagd om goed op te letten en ook te kijken naar wat er nu werkelijk in de verpakking zit.
Bron: Levensmiddelenkrant