DEN HAAG – De Consumentenbond heeft naar eigen zeggen een nieuw ‘trucje’ van fabrikanten en supermarkten gevonden: beknibbelflatie. Hierbij wordt de hoeveelheid van het dure hoofdingrediënt verlaagd zonder dat er ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
De bond ging op onderzoek uit en selecteerde ruim 600 producten die voor de hand zouden kunnen liggen om op te beknibbelen. Hierbij werden zowel A-merken als huismerken uitgekozen. Er werd door de Consumentenbond vooral producten uitgezocht waarbij het dure ingrediënt in de productnaam zit zoals hazelnootpasta, kippensoep en slagroomijs. Daarbij werden de huidige ingrediënten vergeleken met die van maximaal vijf jaar geleden. Conclusie: bij ongeveer een op de vier producten werd beknibbelflatie ontdekt en in opvallend veel gevallen was het bij een huismerkproduct.
Meer
Eerlijkheidshalve meldt de bond dat er ook producten werden aangetroffen waarbij er juist meer van het dure hoofdingrediënt in zat. Maar vaak was de wijziging heel klein en met een op de twintig was het aantal producten veel minder. Waar grote fabrikanten vooral inzetten op krimpflatie, het ongemerkt verkleinen van verpakkingen, zijn het vooral de supermarkten zelf die kiezen voor beknibbelflatie bij hun huismerken.
De Consumentenbond vroeg om uitleg bij een aantal van de grootse beknibbelaars. Als bij een fabrikant van hazelnootpasta wordt gevraagd waarom er minder hazelnoot in zit, is de reden de gestegen kosten van hazelnoten. Het bedrijf wil de prijs niet verhogen dus wordt gekozen voor een kleinere hoeveelheid hazelnoten. Volgens de fabrikant zou de nieuwe receptuur geen effect hebben op de smaak.
Verbetering
Bij een huismerk lekkerbekjes constateerde de bond dat het percentage vis is gedaald van 75% naar 55%. Volgens de supermarkt was het product hierdoor zelfs verbeterd omdat de lekkerbekjes krokanter zijn geworden door de dikkere coating beslag. Bij dezelfde supermarkt was de hoeveelheid slagroom in het slagroomijs verminderd van 32% naar 23% en ook dit was gedaan ‘om het product te verbeteren’.
Bij de bosvruchtensmaak limonadesiroop van een andere supermarkt was de hoeveelheid bosvruchten gedaald van 19% naar slechts 6%, een daling van twee derde. Omdat de smaakbeleving van de siroop voor het grootste gedeelte wordt bepaald door het aroma heeft de smaak er volgens de supermarkt niet onder geleden. "Het vruchtensap uit concentraat is ter ondersteuning van deze smaak", aldus de supermarkt. De bosvruchten staan nog wel groot op de fles.
Optimaliseren
Een fabrikant van vloeibare bakboter legt de vermindering van het aandeel olijfolie met twee derde uit als ‘onderdeel van onze voortdurende inspanningen om ons productportfolio te optimaliseren’. En een huismerk pastasaus gooit het op de eiwittransitie en het verminderen van de dierlijke eiwitten als verklaring voor het flink verminderen van het gehakt in het product. Maar waarom er dan geen plantaardig eiwit is toegevoegd als vervanging, is volgens de Consumentenbond een raadsel.
Als een hoofdingrediënt wordt verhoogd, wordt dit meestal breed uitgemeten, schrijft de bond. Dat de nieuwe percentages, zoals het hoort op de ingrediëntendeclaratie, staan, is te kort door de bocht volgens de bond. Je kunt van een consument niet verwachten dat die bij elke vervolgaankoop de lijst op de verpakking uitpluist. Door hierover als fabrikant niet eerlijk te communiceren richting klanten ontneem je volgens de bond consumenten het recht op een weloverwogen keuze.
Bron: Levensmiddelenkrant / Consumentenbond