keurmerk-logos.jpg

Consument koopt vaker voeding met keurmerk

AMSTERDAM – Voeding met een duurzamer keurmerk wordt nu vaker aangeschaft door de consument. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Van alle verkochte voeding heeft 25% een keurmerk, vorig jaar was dat nog 22,3%.

Redactie |

Ten opzichte van de gehele markt steeg de omzet van producten mét keurmerk twee keer zo hard met 22%. Het grootste deel van de groei komt door vlees met Beter Leven Keurmerk 1 ster. In 2023 kreeg bijna 500 miljoen euro regulier pluimvleevlees dit keurmerk. Van alle verkochte kip heeft 60% nu een keurmerk. De vervanging van reguliere producten naar die met een duurzamer label is een zichtbare en blijvende trend in supermarktland, aldus Circana.

Opvallende groei
De omzetgroei van biologisch fruit is opvallend volgend Circana. Deze productgroep heeft 93% meer omgezet. En dat is een grotere groei dan de totale markt, die steeg namelijk met 14,5 procent. In totaal is de omzet van biologisch in 2023 1,6 miljard euro. In 2021 was dat 1,1 miljard euro. De biologische kruidenierswaren groeiden met bijna 12%. Ook verdubbelde de omzet in biologische vis en kaas met respectievelijk 32 en 22,4%.

ASC en MSC- visproducten worden het meest verkocht (80,2%). Hierna volgen biologische, vrije uitloop of scharreleieren met 79% en vlees- en vleeswaren met 60%. Het Beter Leven Keurmerk is veruit het grootste keurmerk, met bijna 4 miljard euro omzet. Data van discounters Aldi en Lidl is in het rapport niet meegenomen. Als dit wel gebeurt, dan komt de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk naar schattig uit op 10 miljard euro in 2023. 

Bron: Levensmiddelenkrant