ShotbyMarlies Confiserie Napoleon.jpg Met maar liefst twee producten is Confiserie Napoleon in de prijzen gevallen. Foto: Marlies Geervliet

CONFISERIE NAPOLEON: ‘Een echte must-have in het schap’

BRESKENS – Een duurzame verbetering en een herintroductie van een gouwe ouwe, dat is een prachtcombinatie om mee te winnen. Hoe kunnen twee zulke verschillende innovaties samen een Innova Klassiek-award winnen? Jamila Knoope, marketing manager, legt het uit en blikt terug op de afgelopen vier jaar.

Winnaars: Anta waspapieren wikkel en Holland Hopjes Fabrikant: Confiserie Napoleon

Waarom hebben jullie je genomineerd voor deze award?
“De Innova Klassiek-award is een waardering vanuit de handel en consument. Om succesvol en relevant te zijn in de competitieve omgeving en de Innova Klassiek te winnen, is het belangrijk dat het product aansluit bij de (latente) behoefte van de consument.”

Hoe is het om nu in de prijzen te vallen?
“We zijn trots dat we in de prijzen zijn gevallen met maar liefst twee van onze producten. De Anta waspapieren wikkel levert een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van afval en verminderen van plastic. Holland Hopjes, nu ook in zakjes van 160 gram, is een traditioneel product dat nog veel consumenten weet te bereiken en nieuwe consumenten weet te verrassen.”

Wat hebben jullie er de afgelopen vier jaar aan gedaan om succesvol in het schap te blijven?
“We ontwikkelen elk nieuw product met als uitgangspunt de verwachtingen van de consument. Hierdoor sluit de innovatie aan bij de wensen, wat de verkopen stimuleert. Daarnaast is voldoende support belangrijk om het merk op lange termijn te onderhouden. Een gevarieerd marketingbeleid is hiervoor noodzakelijk. Een combinatie van activatie op de winkelvloer, sampling, social media & online en above-thelinesupport werkt optimaal om het merk succesvol te houden, nu en in de toekomst.”

Hoe hebben jullie retailers en supermarktondernemers hierbij betrokken?
“Met de introductie van Anta waspapieren wikkel leveren we ook een bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de retailers om minder plastic te gebruiken. En wat betreft de hopjes: consumenten gaan daar actief naar op zoek, mocht het product in het schap ontbreken. Een echte must-have dus in het schap!”

Tegen welke uitdagingen zijn jullie aangelopen bij de introductie van de winnende producten?
“De introductie van de waspapieren wikkel heeft lange ontwikkeltijd gekend, waarbij de leverancier en productie samenwerkten aan de wissel van plastic naar papier.”

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste pijlers van een goedlopend product voor meerdere jaren?
“Naast een goede fit met de behoeftes van de consument is voldoende merkondersteuning belangrijk om de consument aan het merk Anta en hopjes te binden. Zichtbaarheid in de winkel met promoties en activaties zijn daarin belangrijk, maar ook het support buiten de winkel om. Op deze manier blijft het merk top of mind bij de consument.”

Waar zien jullie nog verbeteringen voor de winnende producten?
“Er zijn verschillende gebieden waar we verbeteringen voor de hopjes en Anta kunnen overwegen. Allereerst is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. We blijven kijken of we dit kunnen optimaliseren in verpakkingen en bij de productieprocessen. Verder blijven we experimenteren met nieuwe smaken en combinaties die inspelen op trends en klantvoorkeuren. Regelmatige klantenfeedback leidt tot gerichte verbeteringen in zowel het product als de verpakkingen. Door te blijven innoveren, kunnen we de kwaliteit en aantrekkelijkheid van deze producten verder verhogen.”

Welke retailer of ondernemer heeft significant bijgedragen aan het succes en hoe hebben ze dat gedaan?
“Een goede samenwerking met retailers is cruciaal om de introductie te doen slagen. Door regelmatig overleg en de gekregen feedback, hebben we de campagnes kunnen bijsturen, waardoor de resultaten goed bleven. Dankzij deze prettige samenwerkingen hebben we niet alleen de waspapieren wikkel van Anta en de hopjes succesvol geïntroduceerd, maar ook een sterke relatie met de retailorganisaties opgebouwd die ons in de toekomst kan helpen bij verdere innovaties van Confiserie Napoleon.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.