gvo-240201-068-bewerkt kopie klein.jpg Lisa van der Linden is 1ste redacteur

Commentaar: Gen Z

Ze zijn kritisch, eten veel en vaak buiten de deur en zijn de toekomst: ik heb het natuurlijk over Generatie Z. De laatste maanden wordt er steeds meer bekend over het aankoopgedrag van deze generatie - grofweg geboren tussen 1995 en 2011 – en welk onderzoek ik ook lees, het is duidelijk dat er kansen liggen bij deze groep.

Lisa van der Linden |

Gezien de ramadan en de opkomst van steeds meer halalproducten in de supermarkt, dook ik in de wereld van halal. Compleet nieuw voor mij, maar daarom juist heel leuk en boeiend! En toeval bestaat niet: ook bij dit onderwerp konden we niet om Generatie Z heen. Zij zijn de toekomst en gezien de moslimpopulatie in Nederland een belangrijke doelgroep voor fabrikanten en supermarktondernemers. Deze generatie zit in de fase dat ze nieuwe dingen gaan ontdekken, met vrienden op pad gaan en ook vooral samenkomen om te eten en drinken. Dan is het wel zo fijn als je ook mee kunt doen met die barbecue of een hapje hebt tijdens een feestje.
Na de interviews heb ik een kijkje genomen bij een paar supermarkten in mijn omgeving en hoewel ik overal wel wat halalaanbod kon vinden, was het altijd slechts een klein hoekje. Een kleine koeling, vaak naast het verse vlees. Zeki Sahan van Sahan Supermarkten ziet de halalproducten liever blenden met het reguliere assortiment. Dat is iets waar Plus nu mee test, maar dan met vlees en vleesvervangers. Zo liggen alle gehaktsoorten bij elkaar en als je hamburgers zoekt, dan liggen de rundvleesburgers naast de plantaardige varianten. Ik ben benieuwd wat er uit die test komt! Misschien kunnen ze de volgende keer testen hoe ze het aanbod halal door de gehele winkel kunnen aanbieden.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.