Rob van Herpen2.jpg Rob van Herpen is eigenaar van CaminoR Advies en auteur van ‘Lekker zakendoen’.

Columns

Column: Onzinnige Nutri-Score

Jaren geleden verzonnen een paar multinationals het nietszeggende Ik Kies Bewust-logo, later getransformeerd tot Het Vinkje. De bedoelingen zullen uiteraard goed zijn geweest, maar toen ze het op een pot mayonaise zetten, haakte ik af. Mayonaise is gewoon lekker (als je de goede pakt), maar om nou te zeggen dat je dat bewust kiest, is natuurlijk onzin.

Rob van Herpen |

Vanuit Frankrijk waaide het volgende logootje over: de Nutri-Score. En sinds 1 januari is Nutri-Score officieel het voedselkeuzelogo van Nederland. Het is één van de hulpmiddelen om consumenten in de supermarkt en professionals in de groothandel te helpen om betere keuzes te maken op het gebied van voeding. ‘Met Nutri-Score vergelijk je dezelfde soort producten simpel en snel tijdens het boodschappen doen. En kies je makkelijker voor het product met een betere samenstelling. Dat is vooral handig bij producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Zoals sauzen, frisdranken, koeken, pizza’s en snacks.’ Dat lees ik allemaal op de officiële sites.

De verzinners van deze score, uiteraard zitten hier weer enkele multinationals achter, gaan ervan uit dat consumenten in de winkel en professionals in de groothandel voor een schap gaan staan en daar dan scannen naar de A’tjes, B’tjes, etc. om zodoende een gezonde(re) keuze te kunnen maken.
Wat een complete onzin. We trappen er weer in. Het is wederom een marketingtrucje van een paar linkmiegels. Heel veel consumenten en professionals zien pas thuis en in de keuken welk lettertje erop staat. En dan krijg je onzin.
Gewoon een paar voorbeelden.

• Een cola (private label) krijgt een B, een smoothie een D (waarschijnlijk omdat er natuurlijke suikers in zitten).
• Een vegan yoghurtje bosbes geven we een A, een met kersen een B.
• Volle melk een C, maar een kant-enklare diepvriespizza met salami een B.
• Een blik halve perziken op lichte siroop van een A-merk een A, die van een huismerk een B. En zo kan ik nog een half uurtje doorgaan. Een complete warboel.
Fabrikanten konden vanaf 1 januari 2024 zelf kiezen of zij een Nutri-Score op hun producten zetten en ze krijgen hiervoor tot eind 2025 de tijd. En dat is te zien. De producten van heel veel écht ongezonde (maar vaak hele lekkere) categorieën zoals energydrinks en zoetwaren zijn voor bijna 100% nog niet voorzien van een NutriScore. Die fabrikanten zullen er nog wel even mee wachten…

Het is te hopen dat we eens ophouden met die keur aan keurmerken, logootjes en scores op de verpakkingen. Of we pakken er eentje met slechts een groen en een rood kleurtje. Groen voor eerlijk, onbewerkt, vers (ingevroren) voedsel en rood voor de rest.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.