ZALTBOMMEL – Onderzoeksbureau Circana heeft berekend dat de gezamenlijke jaaromzet van de supermarkten in 2024 is uitgekomen op 51,1 miljard euro. De daling ten opzichte van 2023 is een procent. In 2023 was de omzetgroei nog acht procent.
Grootste oorzaak van de omzetdaling is het verbod op verkoop van tabak in de supermarkten per 1 juli 2024. Hierdoor liepen de ketens bijna 1,5 miljard euro omzet mis, drie procent van de totale omzet. Ook in de eerste helft van 2025 zal het omzetverlies door het tabaksverbod nog gevoeld worden bij de supermarkten.
Online
De online verkopen zagen in 2024 volgens Circana een omzetgroei van 8,6%, waar in de twee voorgaande jaren de omzetgroei van thuisbezorging nog achter bleef bij de markt. Het omzetaandeel van de online verkopen steeg van 6,6% naar 7,3% in 2024.
Marktaandeel
Nog altijd bovenaan prijkt Albert Heijn met een aandeel van 36,8%, een stijging van 0,9% ten opzichte van 2023. Op plek twee staat Jumbo die als gevolg van wat problemen een verlies van een half procent voor lief moest nemen. De ketens die vallen onder Superunie hebben gezamenlijk 24,5% van de markt in handen, een totale daling van 0,8%. Plus staat van de Superunie-leden het hoogst genoteerd, op een derde plaats met 7,5% na AH en Jumbo. Coop verliest aandeel door de omzettingen van winkels naar Plus en andere ketens.
Supermarkt Universum
Circana heeft per 1 januari Picnic en Pieter Pot toegevoegd aan haar Supermarkt Universum. Waar eerder voor Lidl nog een inschatting werd gemaakt, is er nu scanningsdata beschikbaar. Hierdoor ontstaat er een completere en uitgebreidere benchmark. De marktaandelen van 2023 en 2024 zijn gebaseerd op de nieuwe indeling en data. Circana heeft voor een aantal supermarkten - waaronder Dirk, waarvan wel bekend is gemaakt dat ze aandeel hebben gewonnen - geen toestemming om het marktaandeel te publiceren. Samen hebben deze een aandeel van 16,6% van de markt.
Lees hier de marktaandelen, zoals berekend door NielsenIQ.
Bron: Levensmiddelenkrant