DEN HAAG – November was een goede maand voor de detailhandel. Zowel de non-foodwinkels als de winkels in voedings- en genotsmiddelen zagen de omzet stijgen met respectievelijk 4,7 en 8,2 procent ten opzichte van november 2021. Voor beide branches was het verkoopvolume wel gedaald. Online was er vorige maand 3,8 procent meer omzet gedraaid.
Vooral supermarkten deden goede zaken in aanloop tot de feestdagen. De omzet ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar steeg met 9,5 procent. Speciaalzaken voelden de pijn van de prijs- en kostenstijgingen. De omzet daalde daar met 0,6 procent.
Opmerkelijk is het verschil in het online-kanaal. De multi-channelers, winkels waarbij online een nevenactiviteit is, zagen de omzet groeien met 9,6 procent. De echte webwinkels zagen de omzet juist dalen met 0,6 procent.
Bron: Levensmiddelenkrant