LEIDSCHENDAM – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), branchevereniging van supermarkten en foodservicebedrijven, roept de Tweede Kamer op om het preventiebeleid op de lange termijn te richten. Het CBL deed dit in aanloop naar het commissiedebat Leefstijlpreventie op 16 mei.
Daar werd gesproken over onderwerpen die te maken hebben met het voorkomen van ziekte en het behouden en bevorderen van een goede gezondheid.
Het CBL is een van de betrokken partijen binnen het Nationaal Preventieakkoord. Hierbij zetten aangesloten partijen zich in om consumenten te ondersteunen bij het maken van de betere keuze.
Supermarkten verbeteren producten door de hoeveelheden zout, verzadigde vetten en suiker te verminderen. Daarmee bevatten frisdranken nu al 25% minder calorieën en brood 25% minder zout. Ook wordt de Nutri-Score actief gepromoot op huismerkproducten en richt de marketing naar kinderen zich alleen nog op gezonde producten.
Nutri-Score en btw-verlaging
Om de betere keuze nog makkelijker te maken voor consumenten roept het CBL de Tweede Kamer op om het beleid te verbreden op verschillende vlakken. Zo wil de branchevereniging dat de NutriScore verplicht wordt op zowel A-merken als huismerken om de beste vergelijking te krijgen binnen een productgroep. Ook zou de btw op groente en fruit verlaagd moeten worden om gezond eten voor iedereen betaalbaar te maken. Het CBL ondersteunt ook het wetsvoorstel van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om kindermarketing voor ongezonde producten te beperken. Tot slot acht het CBL maatschappelijke discussie nodig om de sociale norm betreffende alcohol te veranderen. Het CBL is van mening dat er ook buiten supermarkten moet worden gekeken naar de preventie van alcoholgebruik bij minderjarigen. Alcohol wordt namelijk het meest buiten de supermarkt verkregen door deze leeftijdsgroep.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.