VEGHEL – Jumbo en C1000 gaan verder als een formule. “Door de Jumbo formule te verrijken met C1000 elementen, brengt Jumbo ‘the best of both worlds’ bij elkaar waar zowel de klant als ondernemer van zullen profiteren.”
Dat zegt Jumbo donderdagavond in een persbericht waarin ook de verkoop van 136 winkels aan Coop en Ahold bekend wordt gemaakt. Een formule is het beste, zo is de conclusie van Jumbo na een strategische heroriëntatie volgend op de overname van C1000. Een aantal maanden geleden waren de voornemens nog heel anders.
Integreren
Door de winkelformules te integreren, worden synergievoordelen op gebied van inkoop, logistiek en winkeloperatie optimaal benut, denkt Jumbo. In dat kader wordt onder andere de inkoopcombinatie BIJEEN geïntegreerd in de Jumbo-organisatie en zal het distributiecentrum in Gieten worden verkocht aan Coop. Ook met de integratie van diverse processen en systemen wordt gestreefd naar meer efficiency. Voorbeeld hiervan is één ICT platform, waarbij gekozen is voor het bewezen SAP systeem van Jumbo. Het hoofdkantoor zal in Veghel worden gehuisvest. Het huidige C1000 hoofdkantoor in Amersfoort zal als gemeenschappelijk servicekantoor gaan dienen.
Positie C1000
Frits van Eerd, ceo van Jumbo Groep Holding noemt een aantal elementen van de C1000-formule die hij wil integreren in zijn eigen keten. “Denk hierbij aan de lokale focus van de ondernemer, de bijbehorende assortimentsopbouw en de positie in vlees. Wij gaan de kracht van beide formules nu samenbrengen onder het Jumbo merk. Dit zal een geweldige impuls geven aan een nog betere Jumbo formule. En dat is goed voor de klant, de ondernemer en de medewerker.”
Uitgebreide analyse
C1000 en Jumbo Supermarkten hebben de afgelopen maanden diverse formulescenario’s uitgebreid geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat één sterke Jumbo formule de klant uiteindelijk het meeste te bieden heeft. Zo is de klantwaardering voor de unieke Jumbo formule van laagste prijs, grootste assortiment en beste service, al jaren hoog. “Door de passende C1000 elementen hieraan toe te voegen, zal deze belangrijke marktpositie van Jumbo nog verder toenemen. Verder zal één formule de inkoop- en innovatiekracht van deze grootste ondernemersretailer van Nederland doen vergroten. Het bedrijf en de ondernemers zullen optimaal profiteren van deze strategie”, aldus Jumbo.
Ombouw naar Jumbo
De komende jaren zullen circa driehonderd C1000 winkels worden omgebouwd tot nieuwe Jumb’s. Daarmee zal het totale aantal Jumbo winkels uitgroeien tot circa 600 met een marktaandeel van zo’n 20 procent en een consumentenomzet van ongeveer 7 miljard euro. Wanneer welke winkel wordt omgebouwd, zal later worden bepaald. Het integratietraject moet in circa drie jaar worden voltooid.
Personeel
De nieuwe formule- en integratiestrategie zal er toe leiden dat het totaal aantal fte’s op de hoofdkantoren zal teruglopen van 1300 naar 700 tot 800 fte in 2015. De vaste arbeidsplaatsen op de distributiecentra blijven behouden door onder meer minder gebruik te maken van flexkrachten. Ongeveer de helft van de medewerkers in het distributiecentrum Gieten wordt overgenomen door Coop. De rest van de medewerkers zal zo veel mogelijk worden ondergebracht in andere dc’s van Jumbo. De adviesaanvraag is inmiddels ingediend bij de centrale ondernemingsraad en de vakbonden zijn geïnformeerd.
Lees al het nieuws rond C1000 en Jumbo hier
Bron: Levensmiddelenkrant.nl